Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 19 maj 2008

Hemläxa

Av Åsa - 19 maj 2008 10:08

Hemläxan från Ann-Louise på kriterieplaner rörde ett trix och ett lydnadsmoment. Jag valde "ta av strumpa, lägga i tvättmaskinen, stänga luckan" och vittringsapporten (vi har ju redan börjat).


Men vi började med rutan.

Popsy fick lite "hitta mitten" och några långa skick (25 meter) med och utan utlagd belöning. Hon föll in i sitt gamla "jag vet att jag ska stanna", så vi passade på att reparera lite på 10 - 15 meter, med klick för bra fart och kastad belöning. Tvåans ruta känns enkel nuförtiden (i hemmiljö), jag har treans i huvudet. Och eliten...

Mårran fick springa till target mitt i rutan, och blev belönad med ny favvis: wubba-kong. Hon springer lyckligt efter den och lämnar stolt vid mina fötter. Det fick lite mer fart på target-traven!

Mårran körde också lite apport, bananincidenten har suttit i och skapat lite obehag i momentet som jag vill ha bort snabbt. Lite enkla gripanden, lite hålla fast, så var hon på bättre humör igen. Ska nog träna superenkel apport hela veckan för att få tillbaka glädjen.


Och så vittringen...

Något har blivit fel på vägen, det är helt klart. Båda hundarna valde lapp på måfå enligt tekninken "jag vet att det är en av dem, bara att testa".

Jag ska återgå till endast en lapp, klippa ner den, och gömma den, i förhoppning om att de ska sätta på näsan mera. Jag tror det är det som brister, de har inte fattat att det är LUKTEN som spelar roll.

Steg ett: hitta lappen överallt, nedklippt till ett frimärke. Jag beräknar att det tar hela veckan att få till, förutsatt att vi tränar varje dag. Kanske borde jag också använda lappar som ser olika ut?

Tur att vi tränar med lappar och inte pinnar! Jag förstör i alla fall ingenting för framtiden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards