Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 24 januari 2008

Tidigare träningsdagbok: apportering

Av Åsa - 24 januari 2008 20:53

28-03-2007 22:01

 Mårran och jag har börjat med en ny lek: hålla apporten vid matbordet. Eftersom vi alltid äter framför TV:n med hundarna intill, har Mårran sedan valptiden lärt sig olika konster för att få smaka. Nu ignorerar jag allt, när hon är riktigt frustrerad håller jag fram apporten och låter henne hålla den upp till 10 sekunder. Fungerar perfekt!
Vi hade kommit till ett totalstopp i den "vanliga" apportträningen, så vi började för två veckor sedan med att hon överhuvud taget skulle ta den i munnen medan jag höll den, sedan ta den på kommando, sedan hålla själv en sekund, osv...
Nästa steg är att hålla den utan att "rulla" den i munnen...


02-05-2007 21:52

 Efter en månads intensiv träning lyckades vi igår med apportering på appellplanen! Både ettans och tvåans! Otroligt.
För att få Mårran att hålla hårdare började vi gå och springa med apporten i munnen, vilket gjorde att hon nu fixar ingångarna utan att släppa. Vi har också klickertränat att hålla fast trots att jag klappar henne på huvudet / rör handen framför nosen.
Nu är det dags att sätta på kommando, så att hon inte längre tar den spontant när hon ser den. Det känns som ett stort steg, jag är rädd att jag släcker ut alltihop...


06-05-2007 18:36

 Vi har varit och fått lite experthjälp. Tillsammans med Jenny och spökhunden (weimaraner) Pascal åkte vi till Svalöv och pratade med Maria Venhammar.
Mårran visade exakt vad som var problemet: hon började OK, men så fort jag satte pyttelite högre krav tröttnade hon direkt. Hon slutade ens titta åt apporten...
Marias recept: Var fokuserad på en pyttebit åt gången. Ha planeringen klar innan hunden hämtas, utför övningen (kort) som tänkt, avsluta med att binda upp henne. Ex: om jag vill träna ett resolut gripande på kommandot kraver jag inte samtidigt att hon ska sitta fot, eller hålla kvar, etc, utan ENDAST att hon griper apporten vid kommandot. Paus. Sedan kan jag träna att inte gripa apporten utan kommando, en helt annan övning. Paus. Sedan kan jag träna fasthållande med störning. Osv, osv.
Dessutom fick jag skäll för att jag har en massa kontaktsökande ovanor och "tjatar" på henne. Hon ska jobba, inte jag.
Nyttigt! Mycket att jobba vidare med...
Nu är det månadstävlingen som hägrar, målet: att inte nolla apporteringsmomentet...


21-05-2007 22:29

 Vi inte bara undvek nollan, vi fick en tia...När Mårran såg tävlingsledaren hämta apporten blev hon JÄTTEGLAD och smet bort och hoppade lite på honom. Hon visste exakt vad hon skulle göra: jag höll fram apporten (lite ovanför nosen för att inte fresta till tjuvstart), hon sökte ögonkontakt, jag kommenderade apport, hon grep, höll stilla, och släppte i min hand på loss. Jah känner mig MYCKET nöjd. Det bara bevisar: allt är möjligt...


 17-09-2007 19:08

 Vår apportering i ettan känns väl befäst.
Vi har tävlat fem gånger (klubb plus officiella), och fått betyg 7 - 10. Vi har tränat med massor av olika apporter (man lär sig något nytt varje tävling), och mycket håll fast.

Nu ska vi börja träna tvåans apport, med tilläggen spring ut och hämta apporten, spring tillbaka med apporten i munnen, gör en snygg ingång med apporten i munnen.
Vi har provat ett par gånger för att se var problemen ligger: hon väntar fint på kommando, exploderar mot apporten av pur glädje, tassdödar lite, vänder och tar den på tillbakavägen. Sedan springer hon i full fart mot mig, blir lite osäker den sista metern, och behöver lite hjälp med ingången.
Mycket träning på att gripa från marken med andra ord! Även om det är trevligt att hon gillar apporten ska hon ju helst inte "döda" den innan hon tar den...Vi ska också träna att gå fot med apport i munnen, och göra ingångar med apport i munnen.

Dessutom ska vi testa ett tips från Inger och Balder för att börja lära in metallapporten: apportera tappade bestick under middagen. Borde fungera på min tiggegris!


03-11-2007 10:30

 Yes, vi kommer framåt.
Vi har punkttränat att gripa apporten från marken, först precis framför, sedan la jag ut den (inte kastade) längre och längre bort. Det har hjälpt! Nu springer hon precis förbi den och tar den på tillbakavägen, UTAN tassar. Vi har tappat något i explosivitet, men jag tror det kommer tillbaka när hon kan momentet flytande.
Jag möter henne fortfarande ca 50% av ingångarna (ett par steg, för att hjälpa henne svänga upp), övriga 50% ger jag fotkommando och hoppas på det bästa. Det funkar!


 26-11-2007 13:16

 Var i Svalöv och tränade (egentligen rutan och ställandet, men apporten är alltid med...).
Ettans apportering brukar vi börja med, den flyter perfekt 99 ggr av 100 numera. Sedan ett gripande från marken, sedan lägger jag ut den, avslutar vanligtvis med ett par kast.
Idag gjorde hon kanonfina ingångar varje gång, men var lite seg i starten (MYCKET annat att fokusera på!) Jag ska prova lägga till "apport" precis när apporten har landat, och köra kapplöpning ett par gånger. Det borde få upp motivationen.
Idag tränade vi också gå och springa i fotposition med apport i munnen och hoppa med apport, det gick så bra att jag klämde i med ett hopp - apport ( LK 3) också. Perfekt! Jag kände mig som en lyckad tränare...(I alla fall vad gäller apporteringen).


02-12-2007 11:56

 Vi lade till en liten detalj idag, "doggie-zen kvalitetssäkring". Alltså: Mårran ska hålla kvar apporten i munnen trots att jag lockar med (i detta fallet) en åtråvärd bit mjälte. Hon klarade det perfekt, tittade på mig med en blick som sa "skojar du? Tror du att du kan lura mig att släppa?" och höll med perfekt grepp tills jag klickade.
Stolt matte!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards