Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 22 april 2008

Lördagens klickerutbildning

Av Åsa - 22 april 2008 08:27

Vi kom som sagt sent till träningen, Popsys prisutdelning drog ut på tiden. Snälla Ann-Louise hade lagt upp dagen så att vi skulle missa minsta möjliga, och väntade på oss med första teorilektionen.


Kriterier och loggföring

Klickerträning är ganska vetenskapligt när man "kommer in" i det lite grann, t o m så vetenskapligt att man med fördel verkligen kan skriva ner vad man gör för att se tendenser och avancera i rätt tempo.


Ett pålitligt beteende är således ett beteende där sannolikheten är väldigt stor att det utförs korrekt. Ren statistik! Om hunden sätter sig på sitt 999 gånger av 1000 så kallar jag det pålitligt. (Om Popsy springer snyggt till rutan 9 gånger av 10 är det i min värld också ganska pålitligt.) Hur pålitligt man vill ha beteendet beror helt och hållet på hund, beteende och situation. En minhund MÅSTE vara pålitlig när den markerar minor, en familjehund som visar "tass" kanske inte lika mycket.


80%-regeln innebär att under träningsprocessen fram till "fardigt" beteende försöker vi hålla svårighetsnivån så att hunden lyckas 4 av 5 gånger. 80% är ingen "magisk gräns" utan ett riktmärke rekommenderat av Bob Bailey, för att få ett jämnt flyt i träningsprocessen utan "platåer" eller "trappsteg". När beteendet väl är färdigt jobbar man för att få 100%.


En lyckad repetition innebär

* Hunden presterar efter ditt kriterie (eller bättre)

* Innan din definierade latenstid

* Du klickar precist

* Din förstärkare är tillräckligt bra

Latenstid = tiden det tar hunden att erbjuda beteendet. Använder du kommando är det tiden mellan kommandot och utfört beteende.

När du får lyckade reps mer än 80% höjer du kriterierna. Går % ner, så sänker du. Enkelt!


Bra träning innebär låg felprocent, snabb progression i kriterierna, och man slipper gå tillbaka och rätta till fel senare. Låg felprocent är VIKTIGT, eftersom alla fel under inlärningen påverkar hur pålitligt beteendet blir i slutänden.

"Övning gör ingen mästare - perfekt övning gör en mästare" (Steve White)


Canis har tagit fram en speciell träningslogg att jobba med där man gör en etta för lyckad rep och en nolla för fel. Man tränar i pass på fem eller tio reps = väldigt enkelt att se vilken % man ligger på. Min egen träningsdagbok ser lite annorlunda ut, men bygger på samma sak. Andra viktiga saker att hålla rätt på är datum, tid på dagen, plats, längd på passet, och naturligtvis vilka kriterier man har. Man tvingas att verkligen planera sin träning, och får svart på vitt om man går framåt eller inte.


Vi fick öva i grupp på att göra detaljerade kriterieplaner, och sedan gick vi ut och övade på loggföring på Ann-Louises valp "Puppis".


Sedan fortsatte vi med att göra kriterieplaner på det vi ville träna idag. Jag jobbade ihop med Andrea och "prickis" (Birk och hans matte). Jag valde att jobba med skiften ligg - stå, och se om jag kunde hindra att hon på något mystiskt vis kommer snedare och snedare, och närmre min högerfot för varje skifte. Birk ville jobba med ett rakt backande vid sidan.

Mårran var på gott humör. Det tog lite tid att få "perfekt" koll på hur jag egentligen ville lägga upp passet (belöning i position? Kastat godis? Belöna varje skifte? Belöna ner och klicka upp? ), men till slut upptäckte mina uppmärksamma träningskompisar att Mårran inte alls har problem med att ställa sig rakt som jag trodde, utan att hon lägger sig snett. När vi kommit så långt hade jag en helt annan plan än jag startade med! Mycket nyttigt.


Mycket mer hann vi inte med, helt slut åkte jag och vovvarna hem och laddade inför söndagen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards