Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 14 september 2008

Jubileumstävlingen avklarad

Av Åsa - 14 september 2008 16:30

Två månaders planering kom till sitt slut med dagens tävlingar.

Först rallylydnad på morgonen, sedan började tävlingslydnaden kl 12, och vid 16 var allt över.

Jag är nöjd med hur allt flöt på! Där är alltid smådetaljer som kunde gjorts bättre, och de flesta förarna fick skrämselhicka när de såg att tävlingarna gick på grus (inte hundarna, de brydde sig inte), men på det stora hela ett lyckat 40-års jubileum.


Själv startade jag båda hundarna i rallyn.

Mårran var allra först ut. Jag testade en ny taktik - att lämna Popsy till hundvakt för att snabbt kunna byta hund efteråt - som visade sig vara misslyckad. Popsy skrek efter mig och Mårran oavbrutet, och när vi kommit halvvägs genom banan och skulle göra 1-2-3 steg sitt försökte Popsy mörda två tollare som hade fräckheten att TITTA på henne. Mårran blev alldeles stel när hennes lilla polare var i fara! Det tog tre ganska skarpa "sitt" innan hon reagerade, genast tre poängs avdrag... Men vi slutade på 94 poäng, det räckte till en tredjeplats! Jag var annars väldigt nöjd med henne, hon försökte verkligen koppla bort allt runtomkring (hon var väldigt stressad av den nya miljön och alla skällande hundar) och bara fokusera på mig. 

Popsy startade som nr 5, ganska stressigt hundbyte alltså. Hon hann aldrig komma ner i varv och få fokus på mig, så halva banan var ett enda "snus, sträckt koppel". Sedan upptäckte hon att vi var på banan, och förvandlades snabbt till "Popsy - rallylydnadshund". Till slut fick hon tyvärr in ett sitt under sakta marsch (-10 poäng), och vi slutade på 80 poäng. Inte vår bästa runda...Så går det när man på rent infall går in på en strykning.

Men båda hundarna blev godkända och fick inskrivet i tävlingsböckerna sin andra tävling, ett steg närmare fortsättningsklass!


Lite sugen är jag på att åka till Söderåsen och tävla nästa månad...Det hade gett tredje godkända tävlingen (med största sannolikhet), och en uppflyttning...Vi får se!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards