Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2008

Fårklippning och inridning

Av Åsa - 15 oktober 2008 08:23

Kvällen gick åt till att klippa våra båda tackor, Lina och Lambi.

Trots att vi sällan pysslar med dem och aldrig tränar dem så blir de lugnare och snällare för varje gång. Jag kunde stå bredvid med grimskaftet löst i handen (de har halsband), 90% av tiden rörde de inte en klöv utan bara stod och idisslade medans Ola klippte av all päls. Jag tror att de tycker att det är jätteskönt! Utom runt rumpan, där hoppar de lite.


Sedan tog vi in hästarna, och tog ut Benji i gången och la på sadeln. "Hmmm...Vad är det där? På ryggen? Och dra åt? OK..." Han var mest nyfiken på allt annat som fanns i stallgången. ag tog ut en låfda (som undersöktes noga innan den godkändes) och ställde mig på. Ingen reaktion. Jag hoppade lite upp och ner. "Husse, har du en SOCKERBIT?" Nice..." Jag hängde mig över sadeln. Nu vände han sig om och nosade nyfiket på min rumpa, innan han återgick till husse. Vadå cool...

Husse briljerade lite med deras apportering (som han nu har stensäkert på kommando).

Det ska bli lite extra intressant att rida in Benji, jag märker redan nu att jag har lite annorlunda idéer om hur jag ska göra (min hästträning påverkas naturligtvis av min hundträning). När det gäller hästar har jag en låååång förstärkningshistorik av traditionell träning...det tar tid att ändra på, även om man är medveten om vad man gör. Jag har aldrig varit något vidare på Natural Horsemanship (mer än de mest självklara sakerna som att använda sitt kroppsspråk för att flytta hästen etc), men klickerträningen märker jag börjar sippra in utan att jag egentligen tänker på det. Det är liksom bara självklart. Häftigt!

 
 
Ingen bild

Maria Y

15 oktober 2008 20:58

Jag tyckte Ellen Ofstad's "pall-lek" låter som ett så himla kul sätt att börja uppsittningen! dvs shapa fram beteendet ställa sig vid en pall och så småningom bli hängd på, till slut springer hästen och ställer sig vid pallen och bara hoppas att man ska börja klättra upp på den.

 
Ingen bild

Åsa

16 oktober 2008 07:56

Tack för tipset! Måste testas!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards