Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2008

Filten är bemästrad!

Av Åsa - 22 oktober 2008 10:30

Popsy har definitivt lärt sig att rulla in sig i en filt, och gör det ofta och gärna. Ibland kommer delarna i lite konstig ordning (jag vill ha ligga-ta filten-rulla) och filten flyger över hela rummet, men för det mesta är det riktigt prydligt.


Mårran rullade över flera gånger idag! Första gången såg hon halvchockad ut, men jag följde direkt upp med jackpot och massor av beröm, och hon upprepade (med lite hjälp) två gånger till innan vi avslutade. Ett pass till med hjälp (visar med handtarget), sedan ska det komma spontant.


Frishejpa "rulla runt" var också gårkvällens övning på mini-internutbildningen på klubben. Det är en sak att hundarna rullar på signal, en annan att få fram samma sak helt utan hjälp, bara genom att klicka för tasslyft och viktomläggningar. Nyttigt!

Lilla Michelin (5 månaders Hovawart) fick lite hjälp av mattes placering i början, men en mer klickerklok hund får man leta efter! Det syntes hur hon verkligen testade, lyssnade efter klicket, och upprepade/utvecklade. Häftigt! Jag vill också ha en Michelin...

Både Lakrits och Fanny kunde rulla på signal, och behövde bara inse att konstiga matte ville ha samma sak spontant. Helena och Karoline gick vidare till att träna bytsignal och repetitionsklokhet. Det svåraste med att verkligen få en repetitionsklok hund (upplever jag) är att man så gärna vill klicka för ALLT kul som hunden gör...men vill man att hunden ska förstå att det den senast blev klickad för är det som ska upprepas tills bytsignal ges, så gäller det att vara konsekvent.


Tack alla tre för en jätterolig och givande kväll!

 
 
lotta

lotta

22 oktober 2008 19:47

kul att läsa din blogg.vi håller på att lär våran Juni att rulla in i filten också.Lite finslipning kvar bara..sedan är vi redo för utmaningen i Canis ;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Ingen bild

charlotte_bojjan

22 oktober 2008 21:05

Underbart!
Blir "Rulla in sig i filten" månadens film?
Hoppas att du sammanställer samtliga månadsfilmer till en CD eller DVD (och lägger till litet bonusmaterial som pudelfilmen, Atlas mm)! Den vill jag gärna köpa i så fall!

 
Ingen bild

Karoline & Lakrits

23 oktober 2008 02:09

Tack för en hel drös med härlig Åsainsperation till träning! Precis vad jag behövde.
Och så intressant att se vad det egentligen är som får våra hundar att göra det vi vill. Inte är det det vi tror iallafall...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards