Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 23 november 2008

Kyld träning

Av Åsa - 23 november 2008 15:23

Trots att hon skakade så svansen höll på att ramla av så var Popsy TVUNGEN att träna i morse. Hon vägrade gå in, helt enkelt. Istället slängde hon sig framför mina fötter och började med förväntansfull blick backa upp för trappan. Vad gör man...Jag hämtade hennes frukost och två rallyskyltar.

Vi började med startposition vid första skylten. Vänta...vänta...vänta... (Svårt!) Sedan backa vid sidan, som verkligen börjar fungera! Jag har fokuserat mycket på att själv gå rak, och det har gjort att hon anstränger sig mer för att rätta in sig till mig istället för tvärt om. Till sist jobbade vi med ställande rån sitt vid sidan. Först lite i front, sedan vred jag mig successivt. Jag vill ha det på endast ordsignal, så just nu tränade vi stimuluskontrollen och släppte lite på precisionen i utförandet (även om belöningsplaceringen gjorde att även utförandet blev bättre och bättre). En bra övning när det är kallt och slibbigt på marken och rumpan bara vill upp!


Mårran fick träna lite på samma sak, med en överraskningsbelöning i form av kattmat. Ställandet vid sidan (på ord och handsignal) fungerade till 100%! Vi utökade till att blande in ligg från stå (på snön) utan att sitta emellan, och stadga i stå när jag går runt om. Hon utvecklas jättebra!

Backandet var lite sämre idag (Kan jag inte bara få vända mig mot dig, matte?), men jag var noga med att inte klicka "halvbra" utan drog ner på frekvensen och lät henne verkligen göra rätt innan klick. Vi kunde backa nästan tio steg, med klick där hon tänkte "rumpan mot matte". Jag blandade med högersvängar bakåt, för att understryka "rumpa åt höger".

Jag funderar över hur jag ska lägga upp "åttans frestelser"-träningen utan att ge henne ångest. Lite funderande till, sedan ska jag göra en plan och börja träna. Problemet är inte att hon skulle försöka ta maten, utan att "förbudet" gör att hon tycker att den är obehaglig att ens gå förbi...Och så ska det ju inte vara!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards