Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 7 december 2008

åttans frestelser

Av Åsa - 7 december 2008 17:33

Efter en lång promenad och träning på den glada och skälliga grannhunden (mårran var oustanding!) så tog vi tag i rallylydnadens värsta moment för Mårran: åttans frestelser.

Vi ska gå i en åtta runt två koner, och på varje sida är där supergott godis utlagt som hon ska strunta i. Problemet är att om jag ber henne låta bli godiset så blir hela platsen obehaglig...Trots att jag inte använder hård röst eller hotar på något sätt, så blir frustrationen helt enkelt för stark.

Jag har funderat ett tag på detta, och jag hade en plan.

Först övade vi på att bara göra åttan, utan störning. Eftersom jag har tränat fritt följ för lite och "räddat" på tävling genom att prata med henne, så har hon tappat initiativet att hålla kontakt med mig. Jag övade det fria följet spontant, genom att helt enkelt bara gå min åtta utan att låtsas om henne, och klicka när hon hittade sin plats. Inte locka på något sätt, det enda sättet att få min uppmärksamhet är att gå i bra position av egen fri vilja. Efter några klick gick där upp ett liljeholmens "Jaså, är det DEN leken. Det kunde du väl sagt med en gång!", och jag kunde göra åtta på åtta med Mårran klistrad i rätt position för ett ynka klick och 1/4 frolic.

Dags för störning 1: jag la ut två neutrala borstar. Samma sak: jag gick min åtta och väntade på henne. Ett par klick för att hon kom upp i position, sedan stoppade jag hennes intresse för borsten med ett mjukt "nej" (som hon kan sedan innan). Hon stod och valde en liten stund, när hon valde mig klickade jag direkt och höll sedan hög frekvens några klick. Vi upprepade start - åtta tills det gick perfekt med enbart klick på slutet.

Störning 2: Två handskar. Hon var övertygad om att vi skulle leka med dem, och hämtade den ena till mig två gånger (jag bara tog den och la tillbaka den). Ett par klick för fokus på mig, ett mjukt "nej" när hon tittade mot handsken, klick när hon valde bort handsken, sedan fattade hon. Jag flyttade konerna och handkarna och jobbade tills det gick perfekt (det gick fort).

Störning 3: Frolic på handsken. Eftersom hon hade mer att vinna på att gå till handsken stoppade jag henne med ett lite skarpare "a-a", klickade direkt när hon valde bort handsken, höll hög frekvens tills svansen var glad igen, övade till perfektion. Egentligen vill jag inte använda vare sig "nej" eller en skarpare röst, men utan medhjälpare har jag inte kunnat lösa det på annat sätt...

Störning 4: Köttbulle på handsken. Nu behövde jag inte stoppa med rösten, hon tittade på köttbullen och tog självmant kontakt med mig. Jubel! Efter två reps gick det perfekt, och hon fick varsågod att äta även godiset som låg på handskarna.

Efter en paus tränade vi ett par sitt-stå-ligg vid sidan, och ett par stå-gå runt hund, det gick jättebra!

Mycket nöjd med upplägget för dagen, jag tror att jag bygger en bra grund för ett stabilt moment. Så fort hon förstår vad jag vill så gör hon det mer än gärna!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards