Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 14 december 2008

Morot

Av Åsa - 14 december 2008 09:59

Det blir fortfarande noll och ingenting gjort med hundarna, när jag kommer hem efter en heldag i julruschen tar jag mig knappt fram till soffan...och UPP ur soffan är inte att tänka på. Tack och lov för snälla Ola, som serverar mig och fixar med allt!

Efter förra gnällinlägget om att Mårran sakta blir mer och mer beroende av tuggpinnar, och mer och mer irriterande i sina försök att få dem (och att jag inte orkar stå emot och därmed bygger ett RIKTIGT starkt störigt beteende), så har jag funderat över en helt annan typ av lösning.

Vad var grundproblemet? Uttråkning. Men tänk om det var mer? Tänk om hon faktiskt var lite småhungrig, dessutom? Inspirerad av artikeln om berikning i "Hundtränaren 2009" provade jag att slå två flugor i en smäll, och blanda upp hundmaten med morotsbitar.

"Berikning" är ett vanligt begrepp i djurparker, och bygger på att man gör djurets vardag så lik deras naturliga miljö som möjligt, och lägger upp dagens "aktiviteter" (äta, dricka, leka, osv) på ett sätt som låter djuret få utlopp för sina instinkter.

De flesta hundar får torrfoder i skål, två gånger om dagen. Inklusive mina.(När jag inte har tid att träna med maten.) Inte vidare likt deras naturliga miljö...Genom att blanda i lite annat (jag har valt morot eftersom Popsy älskar morot och det fyller ut lite i magen) så låter man hunden koppla på nosen och undersöka vad som ligger i slålen, sortera maten för att äta det godaste först, och smaka olika typer av konsistens och form.

Popsy äter sin morot först. Mårran sorterar noga ut varenda matkula först, och tillbringar sedan kvällen med att gå och hämta en morotsbit, reta Popsy med den, bjuda den till hunden i spegeln (hennes bästa kompis...mysko), och till sist äta upp den. Efter en stund börjar proceduren om. Inget mer tjatande om tuggisar! När morötterna var slut (eller Mårran mätt) la hon sig i mitt knä och somnade.

Än så länge är jag väldigt nöjd med min lösning! Vi får se om jag upptäcker några nackdelar efterhand (mer än soggiga morotsbitar i sängen).


 
 
Harriet

Harriet

15 december 2008 07:02

Välkommen till berikningsklubben. :)

http://www.kiara.dinstudio.se

 
Johanna & Millie n´ Muhze

Johanna & Millie n´ Muhze

18 december 2008 22:19

Fy va gulligat att hon bjuder hunden i spegeln på moroten! Kan nästa se det framför mej =)

http://madaboutdogs.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards