Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 9 januari 2009

Ny inspiration

Av Åsa - 9 januari 2009 09:36

Första träffen på nya utbildningen (i mars): grundfärdigheter.

Jag i panik: "Grundfärdigheter? Det har vi inte tränat på...jättelänge...!"


Popsy är en klippa! Hon lugnade mig snabbt genom att köra genom de flesta. Hyfsat repetitionsklok, bytsignalen fungerade. Vi har fått tillbaka allt tugg i apporten och stå ligger som vanligt långt nere, men det fixar sig. Plockade upp lite frivilliga sitt-stå vid sidan.

Vilma kom in, lockad av klickern, och puffade diskret på mig. Jag smålog och koncentrerade mig på Popsy, utmärkt störningsträning för oss båda! Vilma provade i tur och ordning: puffa på godishanden, nostarget på andra handen, sitt, ingång och ligg (dvs allt som vi någonsin har tränat utom apporteringen...) Det kändes taskigt att inte belöna henne, men jag tycker att det är grymt praktiskt att den hunden som jag tittar på är hunden som klickas så jag var konsekvent. Först när Vilma valde att lägga sig och slappa en liten bit bort tänkte jag "station" och belönade henne.


Hon fick ett eget pass när Popsy var klar. Lite sitt, lite ligg, och lite apportering. Vi har bara embryon till moment, men hon är jättelycklig hela tiden och jobbar på som 17!


Till sist var det dags för Mårran. Popsy låg stationerad på sin säng, Vilma tassade runt, Mårran fokuserade på mig! Jag höll det enkelt; sitt, ligg, ingång, apport. Hon är grym på apporteringen, tar i stort sett vad som helst på några klick och håller absolut stilla och tuggfritt trots petande, godisbitar, eller passivitet.


Jättenöjd med dagens pass! Framför allt är jag nöjd med att jag tänkte "möjlighet till störningsträning" och inte "ut med Vilma".

 
 
Emma, Skott &  Krut

Emma, Skott & Krut

9 januari 2009 11:56

GRATTIS att du kommit in på kursen!! Ååå va spännande....
kramar från oss som väntar på besked fortfarande

http://www.dualdogs.dinstudio.se

 
Malin m Birk & Mio

Malin m Birk & Mio

11 januari 2009 15:39

Grattis till att du kommit med!!!

Här har vi också börjat plocka fram grundfärdigheter igen, det är ju snart dags för Mios kurs :-).

http://vetmalin.dinstudio.se/text1_1.html

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards