Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 3 februari 2009

Doggie-zen

Av Åsa - 3 februari 2009 16:00

Håller vi på med hela veckan. I alla former. För mig är zen-övningar ett samlingsnamn för allt som har med självkontroll att göra: burlekar, hundmöten, åttans frestelser (den av Mårran fruktade), "nej", hälsa fint, osv i all oändlighet. Jag tänker fokusera på två saker under veckan: hundmöten och åttan. Åttan...Mårrans akilleshäl...Planeringen ska vara noggrann!


Ikväll är det styrelsemöte, sista med sittande styrelsen...Undrar hur det kommer att gå för Eslövs Brukshundklubb? Kommer vi att överleva årsmötet, och gå på kryckor ett år till? Jag har börjat fundera över om en ideella föreningen har gått ur tiden helt och hållet...Som jag ser det är det största problemet att ingen gör något gratis, men när verksamheten är ideell blir det så luddigt vad man ska få som "lön". Tacksamhet? Gemenskap? Och om inte de andra medlemmarna levererar det man outtalat jobbar för (eftersom ingen kan läsa tankar), vad händer då? Besvikelse, osämja, avundsjuka...

Inte har jag någon lösning heller. Jag jobbar på som vice ett år till, och hoppas på att saker och ting blir enklare.


Mitt eget mål är ju hundskola på heltid till nästa år. Vi får se...Ingenting är omöjligt, utom att lära grisar flyga!

 
 
AK

AK

3 februari 2009 18:07

Vad är åttan? *nyfis*

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Åsa

3 februari 2009 18:14

Åttans frestelser går ut på att man med lös hund ska gå en åtta mellan två koner med två godisskålar utställda, en på varje sidan "åttan". Hunden ska inte bry sig om godiset. En djävulsk övning för Mårran som blir väldigt stressad av de konflikterande (är det ett ord?) känslorna.

 
Ingen bild

Kari-Anne&Heidi

3 februari 2009 22:50

Merkelig.. (eller kanskje ikke?).. Jeg har nemlig gjort meg noen av de samme tankene som deg omkring de ideelle organisasjonenes eksistens. Jeg sitter selv i styret i en hundeklubb. Nå er ikke vår klubb på randen av noe sammenbrudd (enda), men klubbens eksistens er jammen, ene og alene, de EKTE ildesjelenes fortjeneste! Du vet, disse som stiller utrettelig opp, år etter år:) Men en dag går disse lei også.. Hva da?? Vår klubb har sitt Årsmøte nå i mars, og jeg vet at valgkomiteeen sliter voldsomt med å skaffe kanditater til styreverv. Det virker som om dette blir vanskeligere og vanskeligere år for år. Å fylle turnusen for instruktørene som skal holde de ukentlige fellestreningene er også et evig puslespill. Folk er rett og slett ikke innstilt på å gjøre noe gratis lenger. Det synes også som at medlemmene blir mer og mer kravstore (litt speilet av de mer kommersielle bedriftene?). Men så glemmer de kanskje at en hundeklubb er basert på frivillighet og dugnadsånd. Det forventes at tilbudene er både billige OG av høy kvalitet, men å bidra med noe selv? Nope!

Felles dugnader er en oppgave som i all hovedsak tilfaller styret (i vår klubb i allefall)

Dessuten, å delta i et klubbmiljø kan i noen tilfeller innebære at man må være et unikum i diplomati. Å gå på akkord med sine idealer og meninger omkring hundetrening, hundehold + annet, kan være fryktelig slitsomt i lengden. For at ting skal fungere smidig bør man "gå stille i dørene", helst ikke ha så altfor sterke meninger omkring saker og ting.

Nei, nå ble jeg engasjert gitt! Best jeg avslutter her kanskje ;-P

BTW: Er åttan et klasse 3-moment?

 
Ingen bild

Åsa

4 februari 2009 08:59

Visst blir man lite upprörd? ;)
Det är likadant i alla ideella föreningar, inte bara hundklubbar, kanske är det vår generation som har andra värderingar? Och ska man då försöka hålla kvar i det som en gång var, eller ska man förändra?
Åttan är med i rallylydnaden, och kommer redan i fortsättningsklassen (som vi ska starta i vår).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards