Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 1 juni 2009

Inkallning och fjärr

Av Åsa - 1 juni 2009 19:19

Tog tag i inkallninen på en gång under dagens promenad. EN inkallningssignal, maxbelöning som var gömd i fickan, och en handtarget innan belöning när hon kom fram (av någon anledning gör detta att hon kommer bättre). För att vara säker på att få det rätt började vi med två när hon ändå var på väg. Sedan fyra på kort avstånd, hon tittade inte på något speciellt. En när hon var på väg (nu började tempot komma upp rejält). Ytterligare två på längre avstånd. Avslutade med två "svåra", Mårran var mitt ute i åkern och nosade runt. Reagerade blixtsnabbt, full fart!

Det finns en viss risk för att man får en kedja när man laddar inkallningen intensivt, att hunden går ut bara för att få bli inkallad, därför varierar jag både avstånd och svårighetsgrad. Jag tror också att det är viktigt att inte bara göra det svårare och svårare för hunden, utan det ska vara lite oförutsägbart hur mycket jobb som krävs för belöning.


Va hann med ett kort pass fjärrdirigering också. Momentet är vä'l påbörjat, men aldrig avslutat. Nu vill jag börja baklängeskedja och belöna med externbelöning. Det visade sig vara en svårighet för mycket, helt plötsligt försvann "sitt upp vid sidan"...att ett burklock med mjukmat kan göra så mycket...

Jag valde att plocka upp GF sitt från ligg i front, spontant. Det blev till att vänta läääänge på att hon skulle sätta sig! Kanske trodde hon att vi körde doggie-zen på stadga i ligg? Eller så blev det bara tilt i lilla huvudet.

Efterhand kom hon igång, och efter sju reps lämnade hon träningen (stygg matte som inte avslutar i tid!). Uppenbarligen underskattade jag hur hon hanterar externbelöning - här krävs träning! I KORTA pass!


Alltså har jag gjort en rudimentär planering av de närmsta veckorna för båda hundarna. I juli blir det tävling i tvåan, absolut för Popsy och kanske för Mårran, så nu vill det till att vi får lite ordning på tävlingsträningen! Platsliggning med lömsk JRT någon?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards