Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 25 juni 2009

Blodigt!

Av Åsa - 25 juni 2009 08:02

När jag kom hem igår möttes jag av svägerskan med familj - och hund! Mårrans mamma Luna, hemtagen igen från Guatemala...

Luna var blåsprayad runt halsen och blödde rejält från ett jack i örat: tecken på slagsmål. Jodå, hon och Mårran hade slagits rejält, ett tag varit jämbördiga, men Mårran var yngre, snabbare, och hade inte just suttit på ett flyg 15 timmar. Inga allvarliga skador men Luna var spak (har nog aldrig tidigare förlorat en fajt, och hon ÄR en slagskämpe!).

Vad hände egentligen? Vem vet... Enligt utsago var allt väldigt lugnt när familjen kom, Luna hälsade nos mot nos utan att någon hund brydde sig. De gick tillsammans utomhus, Luna fick komma in och äta Mårrans mat och ligga i Mårrans korg utan att Mårran sa pip. De kom ut på gårdsplan och skulle börja dra sig hemåt och helt plötsligt var det fullt slagsmål!

JAG tror (som visserligen är subjektiv till Mårrans fördel, men jag har följt båda hundarna en längre tid) att det var Luna som kände sig säker och skulle markera "mitt ställe" på allvar och lägga Mårran som hon har gjort varenda gång de träffats. Eftersom de idag var hemma hos oss och inte vi hemma hos dem så tyckte Mårran att gränsen var nådd och svarade upp, och fick sedan fullt upp med att försvara sig mot någon annan än lilla Popsy...

Hade det gått att undvika? Naturligtvis. Hade man varit mer uppmärksam och sett tecknen, hade man delat dem tidigare i slagsmålet (uppenbarligen trodde alla att de skulle sluta av sig själva utan skador). Men det är lätt för mig att säga, jag var inte här och ibland går det VÄLDIGT fort från fred till krig.

Med lite tur så är Luna numera medveten om att Mårran är starkare och ställer inte till något igen (hon är lite smartare än en viss terrier), MIN hund är helt oskadd, och ingen hundägare är sur på någon annan (svägerskan har betalat en del veterinärräkningar orsakade av hennes hund...). Och nästa gång de träffas kommer jag att vara med, och jag kommer att ha superkoll hela tiden!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards