Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 18 juli 2009

Fortsatt förvandlad

Av Åsa - 18 juli 2009 08:29

Passade på att träna med valparna som störning igår. Jag byggde upp samma bana som i söndags, på samma ställe, för att se exakt vilka detaljer som ställer till problem.


Mårran fick börja. Hon är fortfarande den där "andra" hunden, den som tycker att lydnadsplaner är toppen och skyltar är skitkul...Jag är förvånad och glad! Det är också ett tydligt bevis på att de inte kände av mitt missnöje i söndags, inga dåliga associationer till platsen utan tvärt om.

Allt gick naturligtvis inte perfekt. Lite nos på vägen fram som jag konsekvent markerade med "slut" och att jag gick ur tävlingspose. Det försvann MYCKET snabbt, jag kunde se henne fundera på att sänka nosen...hindra sig...ta kontakt. Klick!

Detaljerna som vi filade extra på var transportsträckorna, högersvängar (högerspiralen var en av de sämsta skyltarna vi gjorde i söndags), och åttan så klart. MYCKET nöjd!


Popsys tur. Helt uppenbart att vi har tappat flytet i våra starter, så det blev mycket startträning, mycket positionsträning, och många högersvängar. Hon är så liten att jag inte ser henne om hon kommer för långt bak i svängen, jag saktar in, hon sackar ännu mer...Dessutom går nosen i backen när hon släpper kontakten. Härligt att hitta ännu en tydlig detalj att träna!

Jag upptäckte att vi har ett större problem...Slarv lönar sig aldrig! "Hund framför sitt" har aldrig blivit ordentligt inlärt, hon följer min dirigering men "förstår" inte momentet. Likadant 1-2-3 steg bakåt, hon följer mina hjälper, men vet egentligen inte vad hon gör. Konsekvens: helt plötsligt kom hon emot skylten med ett bakben, och DÅ vet hon vad hon ska göra: backa upp på skylten! Jag konstaterade att jag grävt en grop som jag snabbt måste fylla igen...

Annars gick det bra, hon hanterar åttan bättre och bättre.


Hästarna roar sig i värmen med att riva och ha sönder allt som står i deras lilla skjul...I fyra år har vi haft ett miniupplag bakom ett staket inne i skjulet. Nu har Benji demolerat staketet, dragit ut en kökssoffa i trä och styckat den i sina beståndsdelar, samt spridit ut alla delarna över hela golvet OCH kissat på dem. Man har inte roligare än man gör sig...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards