Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2009

Regn...

Av Åsa - 11 augusti 2009 16:09

Större delen av dagen har varit fylld av regn, från ösregn till duggregn. Men tack vare bra kläder så har det inte påverkat vare sig humör eller träning :)


Förmiddagen ägnades åt "fältsök", eller uppletande som det heter på svenska.

Maya var visningshund och visade de olika "inlärningsstegen" för att klicka in ett beteendemönster där hunden söker ut 50 meter, in 50 meter, och direkt kommer in och avlämnar hittat föremål. Inte helt enkelt...

Vovvarna och jag har inte pysslat alls med någon form av sök, och började med att kontrollera " spontan ingång med apport". Jag brydde mig inte om att de skulle sätta sig vid sidan, utan använde handtarget.


Popsy var NÅGOT förvirrad när Anna-Karin höll henne i halsbandet och höll fram en apport...efterhand förstod hon att sättet att få godis var att springa till mig, och sättet att få springa till mig var att ta apporten i handen.

Mårran har gjort övningen förr och fixade den lätt.

Nästa steg: spontan start mot utlagt föremål var MYCKET svårare! "Vadå spontant?" sa Popsy (som går utmärkt på "sök-apport"). "Vadå apportera?" sa Mårran, som startade fint, markerade apporten, men inte hämtade den.

Popsy fick gå på kommando, och Mårran fick träna spontana gripanden och handtarget med apport i munnen. Helt utan hjälp från mig...spontana beteenden är inte hennes styrka om man säger så, men hon blev snabbt bättre! Det här med att höja kriterierna gradvis blir så mycket enklare när Morten står bredvid och berättar hur man ska göra...;)


Efter lunch fick vi individuella spåruppgifter, jag la ett godisspår till Elin och Zanto, och Elin la ett viltspår till mig (700m, flera vinklar, fyra klövar).

Zanto tog spåret mästerligt! Kul att se när hunden tar vinkeln helt exakt utan att matte vet var spåret går!

Mårran fick plötsligt en stor svårighet: ett korsande spår, vi hade varit lite slarviga med att dela upp spårmarkerna och Kristin gick ovetande rakt över vårat spår...Tre stora problemområden alltså: främmande spårläggare (första gången), klövar i spåret som hon skulle visa och sedan fortsätta spåra, och korsande spår (som jag vet är jättesvårt för henne).

Påsläpp och första sträckan: utmärkt. Lite svårt att släppa fokus på Elin och klöven, men hittade tillbaka och fortsatte. Andra sträckan: lite serpentin och ringande, men fokuserat och bra. Ännu större problem att släppa klöven mentalt. Tredje sträckan: tog upp Kristins korsande spår och fick vind på något åt helt fel håll. Mycket irriterad när jag höll emot i linan! Med hjälp hittade hon tillbaka till spåret efter mycket snurrande, och hittade klöven. Hon gick självmant tillbaka till där klöven legat och tog upp sista sträckan helt perfekt över myren. Lagom drag i linan, låg nos, lättläst! Drt kändes som ett riktigt bra träningsspår, svårt, men hon övervann snårigheterna och verkade lära sig något nytt på vägen.

När Kari-Anne och Heidi senare tog det korsande spåret fick stackars Heidi problem av vårt snurrande och våra klövar...


Popsy fick ett kort godisspår som hon tog riktigt bra.


Nu hänger allt blött på tork och hundarna sover. Jag satsar på att det blir uppehåll ikväll för en tur till appellplanen - mera vittringsapport (och kanske lite bilder)! Popsy har blivit lovad massage (hon var stel när vi kom hem) och sedan blir det Back-on-track på under natten så blir hon fräsch igen.

 
 
Per T

Per T

11 augusti 2009 22:23

Kul med upplet! Jag fick mersmak under Klickercamp i Vårgårda! Provade lite med Wippa på skoj tidigare ikväll men måste börja lite enklare, husse hade inte uppmärksammat sorkhålen...

Har föresten bokat in Wippa och matte till CU-kursen här framöver så ni får se oss igen! ;)

http://toyra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards