Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2009

Sista kursdagen...

Av Åsa - 16 augusti 2009 13:02

Jag började med att packa på morgonen, och konstatera att jag inte hann städa innan klockan 12...med lite tjat och ett snällt leende fick jag uppskov, så att jag kunde städa på lunchen.


Första passet för Maria handlade om fartmoment. Hennes syster visade med sin underbara BC olika övningar, naturligtvis med lek som grund, för att få hunden att springa och reagera blixtsnabbt. Flera bra övningar att testa! Hon pratade också om vikten att sätta hunden i rätt attityd INNAN man kör fartövningar, och att verkligen välja sina tillfällen för att hunden ska vara riktigt pigg och aktiv. Att springa fort och ta i ordentligt tränar hon som ett helt eget moment!

Naturligtvis fick vi testa, jag valde att få upp farten på Loppans inkallning genom riktigt långa inkallningar (ca 35 meter) med hållhjälp och spontan start, klickade när hon sprang som snabbast, och kastade leksaken bakom mig. Hon fattade snabbt och tog i för kung och fosterland! Däremot fick vi problem med leken, hon måste ha gjort sig illa i munnen igår för hon ville inte kampa, och efter en stund inte leka med leksak alls. Så vi lekte med godis istället! Kräver mer jobb från mig för att bli lika aktivt, men det gick bra. Efter två inkallningar valde jag att sätta henne och kalla, utan hållhjälp. Samma mesiga tempo som vanligt...Efter att ha konsulterat Maria gjorde vi upp en plan för hur jag skulle jobba vidare, och efter ytterligare två pass kom vi så långt att medhjälparen kunde stå passiv bredvid istället för att hålla, jag ropade, och hon sprang järnet!


Jag fick städat under lunchen, och sedan var det dags att titta på två VIKTIGA saker: ingång på plan och kedjor. Baklängeskedjor har vi koll på, men att lära hunden uthållighet är Canis klickertränare sämre på! Popsy visade ingång på plan följt av fritt följ, inkallning, och ställande under gång, innan maxbelöningen dök upp. Inte för att hon gjorde det perfekt - efter fem dagar var tom hon lite sliten - men vi kunde iaf visa en längre kedja innan belöning.

Sedan fick vi träna i två grupper: tävlingsmässig ingång, och ev en liten kedja. Jag valde att låta Popsy vila och ta ut Mårran istället, som fick göra tre ingångar med belöning vid startpunkten. Hon lekte jättebra, både med godis och med sin nya mjuka boll! Det finns hopp även för en tråk-madame...


Det känns som att jag måste sortera mina intryck lite grann innan jag får ordning i huvudet, jag har fått så mycket input under veckan och så många nya idéer och tankar! Det kommer i bloggen efterhand som jag testar.

Passa på att kolla på Maria Hagstöms artiklar och lite annat så länge!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards