Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 15 september 2009

Avtalsinstruktör i SBK

Av Åsa - 15 september 2009 07:35

Jag är godkänd!

Trots mina ringa år som instruktör (jämfört med övriga avtalsinstruktörer) så har SBK - efter kontrollerande samtal till mina referenspersoner - godkänt mig som avtalsinstruktör.


Vad betyder det för mig rent praktiskt? Just nu: att jag kan sluta avtal med brukshundklubbar om att hålla kurs hos dem mot ekonomisk ersättning, vilket har varit svårt som privat instruktör. I framtiden: förhoppningsvis att jag kan samla ihop mina två delar i hundlivet, klubbdelen och den delen jag får betalt för, under SBK:s tak. Fram för mer klickerträning inom SBK!


Saken är den att jag verkligen gillar SBK som organisation. Jag gillar att att nyblivna hundägare har sin lokalklubb att vända sig till, att SBK jobbar aktivt för att utveckla olika delar av hundträning, att det blir tydliga regler runt tävlingar, och jag tror absolut att SBK är en stor bidragande orsak till att Sverige trots allt har en (enligt mig) överlag god hundhållning och vettig syn på hundar.


Många klickertränare skäller på SBK, och naturligtvis: i en ideell organisation som ska fungera för en stor mängd olika människor finns det både bra och dåliga instruktörer, och alla olika sorters sätt att träna på. Visst är det så att metoder som bygger på straff och ledarskap dominerar - sådan är den mänskliga naturen, vi vill ha resultat snabbt och få ut vår frustration när hunden gör "fel".


Men det finns också väldigt mycket hundkunskap samlat, och vindarna vänder även inom SBK - även om det tar tid för en så stor organisation. Ibland tror jag att vi klickertränare snöar in lite väl mycket på att ren klickerträning är det ENDA vettiga sättet att träna hund på. Jag skulle inte kunna tänka mig att träna på något annat sätt, men jag inser också att inte alla är som jag...För vissa är det helt OK att locka hunden resten av dess liv, och få en hund som bara jobbar för synligt godis. Andra vill ha en passiv hund som inte gör så mycket väsen av sig, då är inte klickerträning det bästa alternativet. Och när jag möter dem som absolut VILL rycka och ryta så är det mitt jobb att visa ett alternativ SOM FUNGERAR BÄTTRE! INTE att skälla ut och göra ner, utan att visa, hjälpa och lära.


SBK är en organisation med så stort inflytande på "den vanlige hundägaren", och med så många trevliga människor och hundar samlade, att jag vill vara en del och bidra med det jag kan. Vem vet, kanske kan en människa göra skillnad?;)

 
 
Maria

Maria

15 september 2009 08:04

Jag håller helt med i dina tankar. Håller till på en sbk klubb och visst finns det vissa skeptiska tankar till det här med klickertänk. Men en del av våra gamla rävar har faktiskt vänt och tycker det är en bra form nu.. Sånt är roligt! Har aldrig varit på sin sida förut utan hittade den via bloggagratis, men det här var spännande! :) Hoppas du lyckas föra in mer klicker i sbk, det behövs i denna rätt "gamla" organisation om du förstår vad jag menar..

http://www.hot-spots.se

 
Elsa

Elsa

15 september 2009 08:59

Vad roligt! Lycka till!

http://stormvarning.nordharna.se

 
Marta

Marta

15 september 2009 13:30

Skoj! Det måste ju underlätta en hel del?

http://villgott.wordpress.com

 
iDa

iDa

15 september 2009 15:32

Grattis! :D

http://spralleman.blogspot.com

 
Ann-Louise

Ann-Louise

17 september 2009 08:28

Grattis, Åsa! Håller helt med dig i alla punkter!
Vi ska vara rädda om SBK.

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards