Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 19 september 2009

Liten tokig häst!

Av Åsa - 19 september 2009 16:22

Aéreo tycker inte att livet är så kul alltid, I morse tog jag ut Benjamin ur övre hagen OCH STÄNGDE GRINDEN! Visst, vi var bara tio meter ifrån honom på andra sidan staketet, men ÄNDÅ! Lille Reo sprang och sprang och sprang...Till slut lugnade han sig, insåg att vi nog ändå inte skulle försvinna, och började beta så att jag kunde longera Benji i lugn och ro. Sorry Reo, sådant MÅSTE en liten häst lära sig! Det blir en omöjlighet att ha en nyfiken tvååring springandes fritt runt vagnen när vi kör Benji.

Det gick ovanligt bra att longera! Jag har haft en del problem med att få Benji att trava, så dagens strategi var att få honom i trav, sakta av när han gick som snabbast, och ge en sockerbit. Viss risk att det skulle bli värre eftersom belöningen kommer när han står still, men jag trodde nog att han skulle fatta ganska snabbt. Det gjorde han också, så till slut travade han villigt flera varv för att få lov att göra halt :)


Sedan var det Popsys tur: ut med buren. Hon hade sovit på saken, vågade sig in med bakbenen redan på tredje försöket, och efter fem minuter fungerade vårt vanliga kommando "buren" klockrent. Vi fortsatte träna bara för att det är kul, vilket drag hon får till buren när jag skickar från lite avstånd! In, runt, och paff ner i liggande, mycket förväntansfull!


Eftermiddagsprojektet var något som vi skjutit upp ett tag: städa hästarnas skjul.

I deras hage står ett gammalt traktorgarage, ganska stort, perfekt som skydd mot regn och vind. När vi flyttade in användes det som lagringsplats för diverse, så vi delade helt enkelt av det med ett staket så att inte hästarna kunde skada sig. Fungerade utmärkt tills vi skaffade Benjamin - Förstöraren...Han har rivit ner tre staket, haft sönder tegelpannor, kliat sönder ena väggen (hela hörnbjälken hade flyttat sig 20 cm), rivit ner en dörren och haft sönder den, och slutligen använt det hela som sin privata toalett. Nice...NOT!

Så vi mockade, och plockade undan trasiga brädor, och trasiga tegelpannor, och flyttade ut allt som han kunde tänkas intressera sig för. Slutligen lagade vi väggen. Nu hoppas jag att han inte hittar på något annat elende därinne! Tänkande hästar är roliga att jobba med, men pestiga när de blir uttråkade eftersom de är kreativa...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards