Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

snöstorm...

Av Åsa - 28 januari 2010 08:06

Stora delar av gårdagen tillbringades på motorvägen mellan Malmö och Rolsberga, där jag kröp fram i 30 km/h...snökaos!

Men med snön kom varamare temperaturer, och lilla Loppan vaknade ur sin dvala. "Snälla matte, kan vi göra något?" Vad sägs om att klippa klorna? "Ja, hurra, lyft upp mig genast!" Det är roligt att se hur kloklippningen verkligen har blivit en uppskattad träningsstund och inte ett obehag. :)

Sedan körde vi lite stegförflyttningar. jag testade runt för att se hur jag skulle få fram bäst rörelser - kontrollerat, vid min sida (inte flyga iväg vid minsta rörelse), hela tiden fokus på stadgan i rörelsen (det låter motsägelsefullt men jag kan inte riktigt förklara det på ett annat vis...). Med jämna mellanrum gick hon upp för högt i varv, då la jag henne på sidan och hon fick slappna av innan vi fortsatte.


Höger: Sitt stilla tills jag flyttat högerbenet, stå när jag lyfter vänster häl, flytta med vänsterbenet, avsluta i stå. Sitt har vi inte lagt till på slutet än, ett av problemen är att hon sätter sig för snabbt och på fel ställe.

Vänster: Sitt stilla tills högerbenet korsat framför, stå när jag lyfter vänster häl UTAN att hoppa iväg, LUGNT röra sig till vänster i samma takt som vänsterbenet.

Jag tror att det kommer att bli finfint!


Mårran tränade skall. Jag har shejpat fram ett skall genom att jag skäller på henne och hon skäller tillbaka som ett trix, och tänker bygga vidare på det. den perfekta tidpunkten är när jag sitter framför TV:n och hon ligger på sängen och vill ha något (oftast en tuggpinne). Hon är lugn och stilla, men väldigt alert och motiverad.

Igår började jag släcka ut "tysta skall" genom att titta bort och göra om, och få fram fler skall i rad. Ingen direkt belöning för ett skall mer än att jag skäller igen och hon får svara (vilket tydligen är väldigt förstärkande), för två skall blev det en godisbit och sedan den efterlängtade tuggpinnen.

Från början har jag varit väldigt noga med att ha stimuluskontroll på skällandet, spontana skall är inte något jag uppskattar vare sig i en träningssituation eller annars...Iom att jag använde mitt eget skällande som ett sätt att få fram minsta ljud så blev det naturligt att shejpingprocessen blev "under kommando", och har hon skällt spontant (vilket hon naturligtvis testade i början) så har jag tittat bort en stund, väntat på att hon testat något annat (vad som helst) och belönat det.


Jag har aldrig tidigare sysslat med momentet "skall", men misstänker att om man tränar hunden till skall genom frustrationslekar (här är godisbiten/leksaken, jaga den, den försvann, skäll för att få fram den) så får man - helt naturligt - in en massa frustration i momentet som kan ge oroliga tassar, morr och ylningar, och inte minst att hunden lättare tar till skall i en shejpingsituation där den blir frustrerad helt enkelt därför att den kopplar ihop frustration med skall (det har vi ju tränat in!). Vi provade med Popsy i Lördags, och det blev mer utdragna frustrationsljud än rena skall...

Jag tror allra mest på att fånga skallet när hunden ändå skäller och sedan sätta på kommando, då bör man få snygga, rena skall, mindre frustration i momentet, och mer stilla kropp. Popsy skäller snyggt och rent flera gånger när någon knackar, det ska jag försöka fånga och sätta kommando på.


Fria tankar över momentet, kom ihåg att jag först nu börjar testa att lära in det så mina slutsatser bygger på ytterst få träningspass med endast två hundar...Men det är roligt att fundera över!


Idag lyser solen över ett djupt snötäcke, hundarna och jag ska ut och pulsa.


    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards