Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 16 mars 2010

Föreläsning med Freddy, 4

Av Åsa - 16 mars 2010 08:36

Ledarskap, baserat på Freddys studier och fördjupning i andras studier om både hundar och vargar:


Ledaren är den som

1. Tar initiativ

2. Får de andra i gruppen att följa upp

"Den individ i en grupp som tar de flesta initiativ och stryr genomförandet på ett sådant sätt att de övriga medlemmarna deltar och utför uppgiften."


Hos vargar är det den som

* Tar flest initiativ till uppbrott, vandring, start av jakt, och försvar.

* Försvarar hona 1 i löptid

* Markerar mest

* Ivrigast skaffar mat till valpar


Detta gör ledaren INTE:

* Tillrättavisar

* Belönar

* Undervisar

* Ger order

* Sätter gränser (förutom zonförsvaret som alla individer gör)

* Ställer krav

* Utfärdar restriktioner

* Tvingar någon att följa med/stanna kvar

* Styr jakten

* Vaktar

* Får maten hämtad

* Stoppar slagsmål (men de blandar sig)

* Fixar mat till andra

Ledaren har inte heller automatiskt företräde till resurser. Den som kommer först har och försvarar äganderätten.

Hundägaren som flockledare? Inte många likheter...


Freddy tog också upp de "restriktiva ledarskapsreglerna" för att uppnå ett gott ledarskap/hundägande:

* Ägaren äter först

* Går först ut genom dörren

* Ser till att hunden aldrig ligger/står högre upp

* Ignorerar hunden vid hemkomst

* Hunden är inte tillåten i möbler

* Inga draglekar och hunden får ALDRIG vinna

* hunden får ingen uppmärksamhet på eget initiativ

Freddy kallar reglerna "HundOvänliga" och har jobbat för att få bort deras spridning i danmark genom att helt enkelt motbevisa dem.


Ex: Den som äter först är den som har äganderätten. Endast om det är väldigt ont om mat är det "störst går först". När en individ kommer tillbaka till flocken är det en lång och utdragen hälsningsceremoni, inget ignorerande där! Den som är mest nyfiken går först. Hunden får gärna vinna en draglek, speciellt om leken övergår i en konkurrenssituation. Människan ska INTE upplevas som en konkurrent!


Sedan blev det lite luddigt i mitt huvud (jag ska läsa om boken och se om jag förstår), för sedan pratar Freddy lite om rollfördelning i flocken och vem som tar initiativ till vad.

Freddy har inte sett en rollfördelning där den som är "bäst" håller sig till något speciellt (han anser att det är en orimlig situation, vem skulle bestämma vem som är bäst?), utan den som tar initiativ är helt enkelt den individ som är mest motiverad för stunden. Tex så är ledarskap helt oväsentligt under en jakt, alla tar i så gott de kan och försöker få ner bytet.

Frågan kom också upp "om inte ledaren bestämmer, vem gör det då?" och Freddys svar var individen. Alla individer gör det de känner för, och antingen väntar på att de andra ska hänga på för att fullfölja, eller fullföljer på egen hand beroende på motivationen.

Jag får inte ihop det riktigt med att man ser vilken individ som är ranghögst genom att se vilken individ som tar flest initiativ, om det egentligen inte spelar någon roll utan den som är mest motiverad tar initiativet. Kanske har man ett annat system för att mäta "rang" (som enligt Freddy inte ändras beroende på vem som tar initiativ utan rangordningen är konstant tills någon försvinner ur flocken), men jag personligen känner att den linjära rangordningen kanske är något mänskligt som inte vargarna är medvetna om? Är det verkligen så att de kämpar för att få högre rang och behålla den rangen de har? Hur ser man EGENTLIGEN vilken individ som har högst rang, när initiativet tas av den som är mest motiverad? Det finns säkert bra svar, men jag fick inget där och då.


Freddy och Kerstin tillsammans jobbar för att få bort "ledarskapsreglerna" och införa "den ansvarsfuölla hundägaren" istället.

En ansvarsfull hundägare är

* Omsorgsfull vid anskaffandet av hund, sätter sig in i hundägandet INNAN den skaffar hund.

* Ansvarar för hundens välfärd på bästa sätt.

* Ansvarar för hundens beteende genom uppfostran/träning, förebygga beteendeproblem, och sörjer för att hunden inte stör eller vållar obehag.


DET kan jag skriva under på!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards