Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

Vardagspyssel

Av Åsa - 17 mars 2010 15:23

Så mycket tävlingsträning har det inte blivit, lite vittringsapporteringar, någon stegförflyttning, lite framåtskick på promenaderna. Jag har varit slö, hundarna likaså. Men jag har däremot lagt några minuter extra på varje promenad och ändrat på två saker som har stört mig länge:


1. Tack vare att Ola ibland RUSAR över gatan med hundarna (jätteroligt) så har Popsy sedan vi flyttade konstant stått och strypt sig själv i kopplet när vi väntar på att bilarna ska ta slut. Och det har ju funkat, förr eller senare har vi gått...Men inte numera! Sedan två veckor har jag börjat jobba med problemet, morgonrundan har lagts vid halv tio då trafiken är gles, och sedan har jag envist väntat tills hon har lugnat ner sig innan vi har gått. I början tog det lååång tid och vi gick så fort hon släppte efter, men de senaste dagarna har hon knappt dragit alls utan väntat med slakt koppel. Jag har jobbat helt utan godis/klicker, enbart använt "gå över gatan" som förstärkning. Bara för att testa och se hur det fungerade...Försökskaninen Popsy!

2. Mårran drar vanligtvis inte i kopplet, FÖRUTOM runt första hörnan på promenaden. Och jag har låtit mig dras med, hon har en speciell nosefläck som hon vill till. Men inte numera! Flexikopplet låst på ca två meter, så fort hon drar i kopplet är det stopp, vi backar, och gör om samma sträcka. Om igen tills det fungerar. I början fick hon långt koppel och "varsågod" så fort hon klarade en meter, nu tar vi oss runt hela hörnan. Även här har jag bara jbbat med miljöförstärkningen "att få nosa på fläcken".


Och som vanligt blir jag förvånad över hur fort och effektivt det går att träna bort även fem år gamla ovanor - med tålamod, en bra träningsplan, och en bra förstärkare. Premacks princip sparkar rumpa! Varför gjorde vi inte detta för länge sedan?


Dessutom har Mårran skvallrat på hundar som aldrig förr...Efter bakslaget med ett antal möten med lösa, skällande hundar som sprang fram trodde jag att vi skulle ha backat rejält i träningen. Men inte då! Titta på hunden - titta på matte - hålla kontakten - belöning. Min duktiga Mårris!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards