Åsas hundar

Alla inlägg under april 2008

Av Åsa - 8 april 2008 13:59

Mårrans morronpass körde vi vidare med GF-kollen.

Ställanden i front: Tog några pass. Hon vill så gärna sitta...eller ligga...och när inget annat fungerar: ingång. Men det kom efterhand!

Stå-stanna/frisignal: Flyt.

Ställanden under b. m.: Flyt.

Sitt-stå: Flyt. Däremot kunde jag inte belöna ner i sitt, då blev hon jätteförvirrad! Först klickade jag båda skiftena, sedan fick sitt ett "bra" och stå klick och godis. Jag tror att ståendet fortfarande måste värdeladdas mer för att komma lika högt som de övriga.

Ligg-stå: Flyt. Körde likadant som sitt-stå.

Jag känner att ståendet är på god väg att bli riktigt bra, hon har utvecklats MYCKET.

Sedan gav vi oss på en relativ nyhet: kryp. Det har vi bara tränat vid tre tillfällen, med targetstav som jag inte orkade hämta idag.

Först körde jag ren godislockning (inte klickermässigt jag vet, men effektivt för att få rätt teknik eftersom hon blir lugn och långsam), sedan gick jag över till handtarget.

Jag tror krypet är fysiskt väldigt påfrestande för henne, så vi kör korta pass. Men tekniken är bra, hon är låg och kravlar med alla benen (inga hopp), och hon klarar upp till en meter nu (som längst) med handtarget. Kan väl inte påstå att krypet ligger högt på min egen prioriteringslista...


Popsy fick träna platsliggning med grov störning, under "stanna" kommando. Jag knuffade henne, drog henne i svansen, välte henne, drog i hennes tassar och halsband, kastade godis, leksaker och mig själv, gick runt och över henne. Alltid i så små steg att hon inte tyckte att det blev obehagligt, och med hög belöningsfrekvens när jag började med något nytt. Duktiga Loppan! Snart går det inte att rubba henne ur platsen utan frikommando, vad man än hittar på...Snart dags att prova grov störning med annan hund, och att köra om allt från början utomhus.

Sedan hårdtränade vi stimuluskontroll stanna / ligg under marsch. Det fungerar inte att gissa, man måste lyssna på vad jag faktiskt säger! Hon såg det som en rolig "du kan inte lura mig"-lek.




Av Åsa - 7 april 2008 21:10

Jag har bytt mat till gratisprover från eukanuba = mat som man är beredd att jobba för!

Så det fick Mårran göra idag. (Inte Popsy, hennes kulor är pyttepyttesmå)

Jag ville kolla av framförmappen litegrann, idag körde jag igenom sitt och ligg.

Sättanden i front, kastat godis: flyt.

Sättanden under b.m.: flyt. Fungerar bäst att klicka för sättandet och belöna hos mig.

Sitt kvar/frikommando: flyt.

Sitt vid sidan, hitta utgångsposition: flyt.

Stå-sitt: flyt. Klickar numera för sitt, belönar upp i stå.

Ligg-sitt: flyt. Belönar ner i ligg.


Lägganden i front, kastat godis: får gärna in ett supersnabbt sitt emellan i de första repsen.

Lägganden under b.m: flyt.

Ligg kvar/frikommando: flyt.

Ligg vid sidan: flyt. Belönar upp i sitt.

Sitt-ligg: flyt. Belönar upp i sitt.

Stå-ligg: flyt. Belönar upp i stå (skitsnyggt! Inte en tass rör sig!)


Väldigt nöjd både med min träning / planering och med Mårran. Som sagt, saker och ting börjar falla på plats i huvudet, och det märks i träningen. Inga "frysningar" på länge nu, får hon inget klick så ställer hon sig igen och börjar om. Hoppas det håller i sig!


Av Åsa - 7 april 2008 18:00

Jag börjar (äntligen) få lite ordning i huvudet när det gäller en spontana träningen. Det är en sak att läsa om vettiga "regler", en helt annan att använda dem...

Kort exempel på att träna stadga/frisignal, eller skiften stå-sitt-stå:


Jag ser Mårrans beteenden som olika mappar i datorn. Om hon står framför mig och jag står still kan hon välja på ( i nuläget):

stå, sitt, ligg, ingång, backa, (för att hålla oss till grundfärdigheter)

Säg att hon väljer sitt, och jag klickar. Får hon godiset kastat vill jag ha ett nytt sättande (repetitionsklok, upprepar det hon senast blev klickad för). Får hon godiset i munnen kan hon välja på:

sitt kvar, stå, ligg

Klickar jag direkt en gång till medans hon sitter, så är det stadga som gäller (klickar för att hon sitter still). Hon ska nu sitta still tills jag ger frisignal, oberoende av vad jag gör (går runt, lockar med godis, drar i henne).

Om jag väntar med klicket så kan hon testa ligg eller stå. På frisignalen ska hon genast byta position (till vad spelar mindre roll), och får en kastad godis och lek som belöning. Inget klick (frisignalen fungerar som betingad förstärkare).

Om jag vill träna stå och hon lägger sig ner blir det inget klick, och hon testar återigen det som senast lönade sig (sitt) och får klick för det. Nu väljer hon (förhoppningsvis) stå istället, och får klick för det.

Eftersom hon blev klickad för sitt alldeles nyss är det troligt att hon kommer att välja att skifta mellan sitt och stå, och får då klick för båda positionerna växelvis.

Än så länge har jag inte börjat med bytsignal inom ett träningspass (som ligger på 60-120 sekunder), däremot byter jag oftast beteende med en rejäl paus där jag själv byter position för att markera "paus" (oftast vänder jag ryggen mot henne och tar nya godisar, skriver i de data jag vill ha, och förbereder kriterierna för nästa pass).

I förlängningen finns planer på att utveckla fel/bytsignalen som jag nu i stort sett bara använder när hon bjuder favoriten ingång och jag vill jobba i front, men just nu fokuserar jag på att få ovanstående system i ryggmärgen på oss båda.


Verkar det logiskt för någon annan än mig? Spelar ingen roll egentligen, eftersom jag fattar...; )



Av Åsa - 7 april 2008 16:04

Känner mig väldigt skyldig och elak...

Man skulle väl tro att efter nio år så vet jag hur långt jag kan klippa Popsys klor. Ha! En halv mm för långt, och blodet sprutar (OK, kanske inte sprutar, men droppar!). Jag har lätt blodfobi, och blev illamående och svimfärdig...

Ingen träning för Popsy med andra ord, såvida jag inte ville förstöra köksgolvet helt och hållet.


Mårran fick ett kort klickerpass. Något ostrukturerat, jag blandade stadga, reps, frisignal och skiften i samma pass, fast hon fattade faktiskt ändå.

Jag ser fram emot klickerutbildningen i helgen, för att få lite feedback och nya idéer!

Av Åsa - 5 april 2008 16:05

Så var det dags för årets första månadstävling. Hyfsat väder, glada anmälda, inget i ordning eftersom jag hade sagt fel tid till Petra (förslåt!). Tur att alla startande är vänliga, förstående människor!


Popsy startade ettan, jag ville passa på att "överraska" henne med belöningar under tävling. För att inte riskera något stog vi över platsen, hon har varit så duktig i läggandet på sistone att jag inte ville "plåga" henne med 2 minuter i kallt gräs.

Som vanligt kanonfin i uppvärmningen.

På banan satte hon nosen i marken, men skärpte sig ganska snabbt. Lite hafsig i positionen, lite sneda sitt, skall i språng marsch, men en OK kontakt gav 7,5.

Läggandet blev ett sättande, 0. Jag gjorde om direkt och fick till det riktigt bra! Lammstek till Popsy.

Inkallandet 10 (som vanligt).

Ställandet gick jättefint, hon stod stadigt och säkert. Ett litet extrasteg gav 9.

Apporteringen tuggade hon som vanligt, men 9 (snällt bedömt!).

Hoppet 10 (inkallning som inkallning tycker Popsy).

Helhetsintryck 10.

Jag var speciellt nöjd med att jag kunde flytta henne mellan momenten, få tillbaka henne från materiallådan efter apporteringen (brukar vara smått omöjligt att slita henne från den ROLIGA apporten), och att hon satt still i alla starter utom en. 136 poäng kändes helt OK.


Mårran startade rallylydnad. Nytt för oss båda!

Jag gick banan, konstaterade att vissa moment har vi aldrig gjort (hund framför sitt, höger runt sitt t ex), ägnade tio minuter åt att träna in de nya momenten, och gick ner till banan. Mårran var osäker = nosig och dålig kontakt, men gjorde vad hon skulle. Det enda vi fick göra om var "sitt, ett varv runt hund" eftersom hon vägrade sätta sig på den fläcken som jag hade utsett. Mårran och hennes idéer... Fem cm bredvid gick det däremot bra.

5x1 poängs avdrag för sträckt koppel, 1x3 poängs avdrag för gjort om övning, helt OK. Jag hade önskat en roligare attityd från Mårran framför högre poäng, men man jobbar med det man har...

Av Åsa - 4 april 2008 10:54

vore väl drömmen att kunna generalisera till allt skräp...

Av Åsa - 4 april 2008 08:56

Båda vovvarna fick följa med till klubben på kvällen (husse var ändå inte hemma).

Mårran fick en promenad med Sam, de fick "leka" lite (Mårrans definition av lek är lite lustig och består till en hel del av att jaga bort den andra hunden) och träna lite bredvid varandra. De antog en "om jag inte tittar på den andra hunden så finns den inte"-attityd, och tränade bra.


Popsy tävlingstränade att kunna göra två moment utan godis mellan, sitta i utgångsposition alldeles stilla i tio sekunder, tandvisning med Andrea, följa med till nästa startpunkt trots att hon inte fått godis, och en kort platsliggning i kylan. Alla moment verkar sitta bra, fortfarande är inte läggandet bättre än 90% chans att HELA bröstet kommer i marken men det blir stadigt säkrare.


Träningstävling imorron!

Av Åsa - 3 april 2008 11:06

Tillbaka till den strukturerade träningen, med dagbokspapper (vissa modifieringar gjorda).


Mårran:

Ville kolla hur hon ligger till i GF, spontana beteenden.

Tasstarget, inga problem.

Nostarget på knytnäve, hon följer bra, och fryser i upp till två sekunder.

Sitt i front 100% både med kastat godis och frikommando.

Sitt upp, först med klick både för ligg och sitt, sedan belönade jag ner i ligg och klickade för sitt. Jättebra både i front och vid sidan. NU märks det att vi har kört stå, där smyger sig in ett superkort stå mittemellan ligg och sitt i de första repsen. Jag bryr mig inte, och det försvinner efterhand.

Avslutade med några ligg i front. Eftersom vi kört så mycket sitt fick jag sitt mellan stå och ligg i början, men det försvann också efter några reps.


Jag har mycket försiktigt börjat införa "hoppsan!" som ett kommando för "trevligt, men inte just nu", det verkar fungera bra och hjälpa henne (speciellt när hon vill göra ingångar, ingångar, ingångar). Jag provade idag när hon bjöd sitt istället för ligg och tvärt om, hon studsade upp och gjorde rätt. Vet inte om det är "tillåtet", men det hjälper ju henne och hon tar det inte som ett straff.


Popsy:

Vi fortsatte med externbelöning.

Första passet tyckte hon att "skall" verkade lämpligt...Jag har infört noll-tolerans på ljud, så ut med Popsy och träna Mårran istället. Sedan var hon knäpp tyst, så vinken gick hem.

Ingångarna satt bra, jag är inte supernoga med exakt position, det är viktigare att hon släpper fokus på belöningen och kommer till mig. Sedan tränade vi "kom" (som jag behöver på tävling för att flytta henne mellan momenten, och som hittils verkar ha betytt "stå blick stilla tills jag hämtar dig i halsbandet") från en godisbit. Ibland får jag ge DK, men hon börjar äntligen lossna!

Vi avslutade med ligg ifront och under b.m Det funkar bra nu, både spontant och med kommando.


Ganska nöjd, MYCKET nöjd med Mårran.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards