Åsas hundar

Alla inlägg under juli 2008

Av Åsa - 4 juli 2008 12:15

Popsy fick köra rutan och hoppet på klubben idag.

Rutan börjar verkligen sitta bra (igen)! Hon känns säker och siktar bra, tempot är jämnt, inga stopp / snurr på vägen.

Hoppet däremot...ytterligare ett "paradmoment" som sjunkit ihopa till ingenting..."Hopp? Hur då?".

Så jag körde om från början med DK med handen, och fick liiite drag i uthoppet. Eftersom hon har en tendens att hoppa rätt upp i luften när jag kommenderar "hopp" på återhoppet, har jag låtit henne sätta sig nära hindret bakom för att inte riskera att hon hoppar in i det (har hänt). Hennes fokus är stenhårt på mig och inget på hindret...Taxering, vadå? Nu funderar jag på att öka suget i uthoppet med kastad boll, hoppas att det inte "stökar till" sättandet och återhoppet.


Mårran fick också göra tvåans hopp, samma teknik som Popsy (smidig hund, varför lägga in ett startsprång när det inte behövs ;)), helt perfekt. Jag kanske borde ta upp rutan och inkallning med ställande igen, och starta tvåan med henne också någon gång...

Vi provade lite rallyrörelser, hon var glad och rörde sig fint och exakt.


Sedan fick båda hundarna vara träningshundar mot Zicko, Rhodesian Ridgeback med lite osäkerhetsutfall. Popsy var inga problem någonstans, Mårran fick träna lite på att hålla sig lugn vid min sida med lejonhund skällande två meter längre bort. Men bara lite, eftersom Zicko verkligen skötte sig utmärkt! En enorm skillnad sedan förra gången.

Otroligt att tänka sig att BÅDA mina hundar har haft grymma utfallsproblem! Jag är så stolt över dem!


Av Åsa - 4 juli 2008 08:41

Tävlingen i Tollarp närmar sig, och Popsy har lovat att inte löpa, så vi tränar ruta.

Det gick riktigt superbra idag! Ingen tvekan, full fart, stimuluskontroll på ställandet (=full fart genom rutan om jag inte säger stanna, blixtsnabb tvärnit om jag ger kommandot), fungerade på upp till 15 meter. Jättenöjd!

Av Åsa - 3 juli 2008 08:29

Popsy fick börja med att backa upp på brädan. Hon var seg och lite motvillig, så jag sänkte ner den och lät henne bara göra några få reps. Jag tror att jag avslutar bräd-projektet här, hon tycker helt enkelt inte att det är tillräckligt roligt för att vi ska fixa till "det sista".


Vi tränade vidare med ingångar, först utan och sedan med apport i munnen. Yes! Apportingångarna är bättre än någonsin. Jag avslutade passet med att kedja hela apporteringen ett par gånger och verkligen fela om kedjan inte blev bra, lite nervös för att allt skulle falla ihopa men istället blev kedjan starkare och apporteringen bättre än någonsin! Som jättebelöning fick hon ha sin wubba ifred så länge hon ville.


Liten wubba-studie



Popsy och wubban, wubban och Popsy, i sin egen värld.

Nämen matte, är du också här?

Du kanske också vill leka?

Var inte blyg, jag vet att du vill!


Mårran var löpseg men träningsvillig. Vi tränade GF sitt med alla varianter, ingångar med den "rätta" svängen för ett rikyigt rakt sättande, och sedan var hon nöjd och gick in i sin bur.

Det känns bra att hon verkligen gillar den, eftersom det är här hon sitter om hon är med under kurser.

Av Åsa - 2 juli 2008 08:05

Min första alldeles egna kurs drog igång igårkväll!

Utan restriktioner från SBK (även om jag verkligen har fria händer på Eslövs Brukshundklubb, tack Petra), så valde jag tidigt att hålla en ren trixkurs för klickertränare. Fem glada kursare med ännu gladare hundar (var den sjätte blev av ska jag forska i under dagen) dök upp hemma hos mig.


Lite nervigt är det alltid innan första gången, extra mycket till denna kursen. Får vi plats i trädgården? (Ja, det blev helt perfekt störningsträning. Mycket nyttigt!) Hur fungerar parkeringen? (Sådär, vi har en ganska liten grind...) Kommer hundarna att kunna koncentrera sig? (De var fantastiska!) Kommer MINA hundar att fungera när "främlingar" invaderar deras trädgård? (Faktiskt! De var lugna i sina burar hela tiden! Mycket kycklinglever...) Hur blir vädret? (Fantastiskt!)

Det enda jag INTE oroade mig över var huruvida kursen skulle bli trevlig, jag visste ju att inget annat var möjligt med de deltagare som anmält sig!


Forumet kommer på hemsidan, som vanligt.

Av Åsa - 1 juli 2008 07:02

Igår och idag är det inventering på jobbschemat. Fem timmar i butiken igår, minst lika mycket på lagret idag... Tur att det finns kaffe!

Så när jag kom hem igår var jag totalt borta i huvudet. Promenad - så klart - och sedan däckade jag i soffan med en bok till Popsys stora förtret. "Träna! Nu!" Pallar inte... För en gångs skull ägnade jag lediga fyra timmar åt något som inte hade med hundar att göra överhuvudtaget, ingen kursplanering (som jag borde gjort), inget pluggande, inte ens lite hundträningsDVD. Ola kom hem, lika slut han, och slocknade i sängen ett par timmar innan middagen.


Mårran började löp-blöda igår (förlåt alla för att jag hade löptik på tävlingen i söndags, jag hade ingen aning!), så där har jag svaret på varför hon var slö och nosig på tävlingen. På plussidan så blir hon också mer kontaktsökande, så det tog kanske ut vartannat... Hon är nöjd med att vara nära, nära, och vila hela dygnet. Popsy visar inga tecken trots att de brukar löpa samtidigt, konstigt.


Klockan halv åtta fick Popsy nog: "Träna, annars biter jag sönder alla dina skor!" Jag tog ifrån henne skorna, väntade tills hon förolämpat gick och la sig, och plockade fram klicker och hennes kvällsmat som förstärkning för att hon slutade "tjata". Lugn Loppa ska belönas!

Vi tränade vidare på morgonens färdigheter, brädan fungerar fint nästan helt plan mot väggen, ingångarna var kanon, sitt kvar behöver vi köra mer för att hon ska förstå att två godisar i munnen betyder repetera senast belönade beteende (dvs sitt stilla), och vi avslutade med burträning. Buren är toppenkul! Full fart in, full fart ut!

Efter detta kunde hon äntligen koppla av...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards