Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2008

Tävlingslydnadshelg Lördag

Av Åsa - 20 oktober 2008 08:00

Jenny Wibäck och Camilla Svenäng har varit i Eslöv och hållit kurs för oss 12 glada ekipage. Ibland känns det som att klickerträning blir väldigt detaljinriktat, och då behöver man någon som tänker helhet. Och det gör Camilla och Jenny!


Efter presentationen tog vi snabbt tag i väsentligheter. Mina teorianteckningar kommer så småningom, detta inlägget handlar om våra praktiska övningar (med betoning på mina hundar).


1. Ingång på plan. Hur ser den ut? Finns där en tanke? Är hunden med, både fysiskt och mentalt? Vår uppgift var att gå in på plan med hunden, vänta ut att hunden spontant sökte kontakt, och sätta hunden på anvisad punkt.

Vi tränade en hund i taget, resten av gruppen var "intressanta människor" (intresserade människor var vi definitivt).

Popsy var först in. Hon var på utmärkt humör, gick med fin kontakt, satte sig rakt (och tyst), och vi fick klartecken till första sträckan på fria följet. Upprepade ännu en gång. Jag har haft lite problem just med första sträckan, så jag tänkte lägga en hög belöningsförväntan precis när hon tog första kontakten efter "fot". Hon skötte sig perfekt!

Efterhand blev det uppenbart att många med hundar som hade lite kontaktproblem (ytterst små, alla hundarna var duktiga) hade byggt en lite kedja och "lärt" hundarna att titta bort: "kontakt+klick+belöning, gå fint tio steg utan belöning, tita bort, titta på matte+klick+belöning, gå fint tio steg utan belöning, titta bort, titta på matte+klick+belöning..." De är smarta, våra hundar! Eller rättare sagt: de gör det som lönar sig mest.

Jag fick tid att ta Mårran också, även hon med toppenkontakt helt spontant. Hon var jätteglad, och busade och lekte med leksak. Hurra!


2. Målbilder och målsättning. Att visualisera det perfekta momentet, och även visualisera sin backupplan (vad gör jag om hunden gör si eller så?).

Vi skulle planera ett kort pass som skulle ta oss ett steg närmare vårt mål.

Mårran fick jobba med inkallning med ställande. Jag fick många bra tips, och det känns som att vi kom ett litet steg framåt! Det ÄR ett svårt moment för oss, att få både fart och ställande, men jag skymtar en ljusning. 

Trots spöregn valde jag ett moment som jag verkligen vill ha hjälp med för Popsy: platsliggning. Att ligga i regn är en enorm svårighet i sig för lilla damen! Jag valde att träna på att andra människor skulle ge henne godis när hon låg bra, för att (hoppas jag) hon ska söka fokus hos domare/tävlingsledare när jag är gömd. Jag ville vara säker på att hon skulle lyckas trots regnet OCH få en positiv bild av "ligga i regn", så jag gick bara ut på 10 meter och hon fick godis av olika människor med ca 20 sekunders mellanrum. Hon hade desutom sitt tjocka regntäcke. Fast skakade gjorde hon ändå...Övningen fungerade toppen! Hon slappnade av efterhand, låg jättebra, och tog glatt godis från konstiga, regnklädda människor utan att rubbas det minsta.


3. Valfri övning

Jag valde rutan med Mårran, eftersom hon var så på G. En target i mitten, så fick hon springa flera gånger på ökande avstånd. Sedan bort med targeten, samma ruta. Det tog lite tankemöda, men det gick! Flera bra reps! Ett litet steg för en "normal" hund, ett jättesteg för oss...

Sedan gick vi tillbaka till gruppen och jag bytte hund när det var min tur. Spontant uppsökande av matte trots utlagd externbelöning med Popsy. Jag började med att hon blev fasthållen när jag gick, utan utlagd belöning. Skrik, skall, full fart (som vanligt). Sedan la vi ut externen bredvid henne. Jag gick och gick...med ryggen åt hörde jag spridda skratt, och funderade lite över vad Loppan hade funderat ut. Jag gömde mig bakom boden, men där kom ingen hund. Bryt, gör om! Uppenbarligen hade hon först gått några steg efter mig, sedan stannat och funderat, gått mot externen (som togs undan av medhjälpare) och börjat bjuda beteenden från framförmappen :D Hon är ganska rolig! Och smart...och inte vidare mattebunden...och hungrig...Vi gjorde om, och om, och om. Jodå, till slut lyckades hon få in i terrierhuvudet att hon var tvungen att LÄMNA godiset för att få det. Nyttig övning! Jag vill ju kunna använda externbelöning utanför tävlingsplan, men utan att riskera att hon smiter till den...


Under alla teoripassen låg mina hundar i sina burar och sov (öppna luckor), helt avslappnade i stökig miljö. Burträningen har verkligen gett resultat!


Jag är helnöjd! Med mina hundar som skötte sig ypperligt, med mina underbara träningskompisar, med fantastiska instruktörer och ett väldigt bra upplägg, och framför allt med mig själv som verkligen vågade träna på det som var svårt och jag visste inte skulle gå så bra!

 
 
Camilla Svenäng

Camilla Svenäng

20 oktober 2008 11:09

Tack för förtroendet att låta oss komma! Det var verkligen kul att få komma och ha träning i det gänget, där det i stort handlade om att pilla på detaljer. Duktiga hundtränare! Vem har dom haft som instruktör egentligen? ;-)

Tack också för konstruktiv feedback!

http://www.freewebs.com/rastahunden

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards