Åsas hundar

Alla inlägg under november 2008

Av Åsa - 14 november 2008 08:37

Grått och trist.

Hundarna slogs igår...Ola kom hem och hittade Popsy hopkrupen längst in på toa. Blödande i hela ansiktet. Han la sig ner hos henne och lugnade henne i en halvtimme innan han fick ut henne och kunde ringa djursjukhuset och få en tid, och bäddade sedan in henne i en filt på soffan och ringde mig.

Tyvärr är det inte första gången, men det är nästa 1,5 år sedan de bråkade sist, och det har varit jättelugnt på sistone! De har lekt och myst tillsammans i sängen...Fattar noll!

Däremot är det sista gången, nu kommer jag att ha dem i skilda rum när vi lämnar dem. Alltid. En gång är en olycka, två gånger är en vana...


Veterinären kunde inte göra mycket mer än att ge henne smärtlindrande och antibiotika, och jag ville inte lägga in henne över natten så idag är det sårtvätt som står på schemat. Viss fara för bett, men det gör ingenting...

Det som oroar mig mer än såren är att vi hittade en tand i sängen. Hel och fin, hela roten ute, så det bådar väl för en OK läkning, och jag ser på svullnaden vilken sida det rör sig om. Ola får hjälpa till för mer komplett undersökning i kväll, så inga fler sitter löst.


Alla ni som har hushåll med flera hundar som INTE slåss, ni vet inte hur lyckliga ni är...jag kommer garanterat aldrig mer att ha mer än en hund åt gången, hur valpsugen jag än blir. Det är INTE roligt när ens ena "barn" skadar det andra!

Av Åsa - 13 november 2008 15:46

Nu är det allvar...

Jag har köpt ett antal pärmar med plastficksframsida, och skrivit ut alla skyltarna. Här ska tränas!


Popsy gick superbra i morse, väldigt koncentrerad. Vi jobbade med läggande, sakta marsch utan att sätta sig, och vänstersnurrarna så klart. Jag belönade ganska sällan, men rikligt, som en del av min plan att jobba upp uthålligheten.

Mårran var fin som vanligt när det är rally vi tränar. Jag tog upp backandet vid sidan, hon har börjat vika ut rumpan efter ett par steg. Externbelöning till vänster gav raka, snygga backanden.

Det ska bli roligt att tävla, jag känner att vi är väl förberedda! Ska jobba lite med min egen målsättning och inställning, så att jag behåller mitt lugna och lättsamma sätt även på banan.

Av Åsa - 12 november 2008 10:56

Av Åsa - 11 november 2008 20:47

Årets sista grupppromenad är över, och jag lovar att planera in nästa år så fort som möjligt.

Det var lite mer utmanande än vanligt för hundarna: mörkt, mycket folk i rörelse, mycket liv på tågstationen, och flera hundmöten. Så stolt jag var över "mina" ekipage! Hundarna var lugna och glada, ägarna fokuserade och förebyggde situationer och läste sina hundar på ett föredömligt sätt.

Vädret var dessutom ovanligt skönt, milt men friskt. En perfekt rensning av hjärnan efter att ha pysslat med väskor hela dagen.


Jag gillar verkligen mitt jobb! (Hundjobbet, alltså)

Av Åsa - 10 november 2008 20:03

Nu sitter den!

Idag bara fattade hon, helt plötsligt, att bakbenen skulle vara kvar på plattan. Vi snurrade varv på varv...Och det sitter perfekt även utan platta!

Ut och generalisera. Gott hopp inför tävlingen!

Av Åsa - 10 november 2008 16:48

Jag funderar på att utbilda mig till rallylydnadsinstruktör, rallyn är JÄTTEROLIG och jag vill gärna hålla kurser både för SBK och mig sjä'lv. Vad tycker ni? Vill ni gå rallylydnadskurs i sommar?

Kommentera eller maila!

Av Åsa - 10 november 2008 10:37

Förra veckan lyckades jag upprepade gånger klippa i pulpan (fattar det inte! Det är evgheter sedan sist!), så jag var lite orolig för dagens kloklippning. Visst, jag BORDE tränat förebygande i veckan...det är mycket man borde...

Popsy skötte sig galant. Liiite spänd på de berörda klorna, men glad och villig. Mat fixar allt!

Mårrans kloklippningskurva (villighet och glädje) gick spikrakt uppåt till att börja med, sedan hade vi en rejäl svacka för ett tag sedan och jag har äntligen räknat ut varför: hon var som allra bäst (mest avslappnad) den dagen jag tog foton, sedan var hon MYCKET sämre. Jag vet sedan tidigare att hon tycker att kamerablixtar är grymt obehagliga. Hur smart var jag...?

Vi backade lite i träningen, och idag var hon glad och upphetsad när Popsy var klar (jag gör alltid allting i samma ordning, så hon vet exakt vad som väntar). Jag la ut hennes skinn, hon kom direkt och körde target på klotången. Vi jobbade lite med att hon skulle komma in i position sittande framför mig (ska ärligt erkänna att väldigt mycket fysisk hantering från min sida fortfarande är inblandat), klippte klorna fram (inga problem), konstaterade att bakklorna klarar sig en vecka till, och övade lite på att hon skulle vara trygg liggandes trots att jag lutade mig över. Jag har efter en del testande och funderande kommit fram till att liggande på sidan är enklast för bakklorna.

Kort sagt är jag nöjd med hennes framsteg, men vi har fortfarande en hel del kvar att jobba på för att det ska bli som jag vill (trygg hund, vet exakt vad hon ska göra och gör det villigt, ser kloklippning som något trevligt eftersom det leder till mat).

Av Åsa - 9 november 2008 10:27

Karin var i Malmö (Londonbruden), så vi träffades för middag, barhäng och discodans. Eftersom jag är ute typ två gånger om året så gjorde vi det mesta av kvällen. Kort klänning och full fart på dansgolvet! Jag körde 70-tals-tema med en massa fransar, snyggt men med ett problem som jag aldrig stött på tidigare: fransarna fastnade i armband och byxknappar på folk som dansade intill...Jag gjorde en komplett "Tina" och visade hela rumpan vid ett tillfälle (ni kommer ihåg let´s dance då mat-Tina gjorde detsamma), då är man glad över enorma trosor! Superkul hade vi, trots ofrivilligt blottande (sådant bjuder jag på).


Nya får hämtades igår, nu är alla tackorna som ska bli betäckta hos oss tillsammans med baggen Börje. Vi öronmärkte Stjärna (årslammet som ska ta Lambis plats) så nu är hon officiellt ett "avelsfår". Börje är lycklig! Så många flickor!


Ett litet träningspass har vi hunnit med.

Popsy fortsatte med omvända klossen, riktigt snyggt! Jag flyttade mig till korrekt position och la till mitt handtecken. När det fungerade var jag bara tvungen att testa utan kloss! En enorm förbättring, men inte perfekt, så jag la ut plattan istället och fortsatte med klossövningen på den. Hon går ca 1/4 varv perfekt, sedan börjar bakbenen vika ut, men plattan hjälper henne att tänka rätt. Och bäst av allt: hon sätter sig inte!  Mitt mål är att hon ska klara två varv korrekt, med mig i position, med handtecken, innan jag tar bort plattan.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards