Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

Externbelöning

Av Åsa - 26 mars 2009 14:17

Jag kommer ibland på mig själv med att ge råd till andra som jag är dålig på att följa själv...externbelöning är en typisk sådan sak. Jag VET hur bra det fungerar när det är intränat, men gör jag det? Njaaa... Ändring from idag!


Popsy fick börja med fritt följ och läggande. Utmärkt!

Sedan satte vi upp rutan, med belöningen i vinkel ut till höger. INTE springa direkt dit! Jag började på kort avstånd från rutan. Det tog ett par trestgånger, men sedan blev det drag! Till rutan alltså ;)

Med ökat avstånd och ny vinkel kom ökad osäkerhet, jag ville jobba igenom och få henne att förstå att det ENDA som ger klick är att springa in i rutan. Eftersom det är ett ganska nytt koncept för Popsy just med extern vid rutan, så sänkte jag övriga krav när jag ökade avståndet. Jag är nöjd! Det ska bli spännande att se vart det leder.


Mårran fick göra åttan, först utan och sedan med koner. Det blir stadigt bättre! Nu blir hon inte längre låg om jag måste stoppa henne med rösten, utan hon börjar fatta vad som leder till klick (kontakt) och jobbar ditåt. Sedan glömmer hon sig ibland, men hellre det än att hon tycker att situationen är obehaglig som tidigare!

Vi gick vidare till att köra inkallning med ställande, belöning bakom. Det är ett tag sedan sist. Det fungerade mycket bättre än väntat, även här med glad hund, bra tempo (för att vara Mårran) och helt OK ställande. Vi pratar inte direkt precision, men klart godkänt!


Mycket nöjd med dagens träning.


 
 
AK

AK

26 mars 2009 19:15

Jag börjat med externbelöning på div moment för inte så länge sen, det ger verkligen en extra skjuts!

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards