Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 6 april 2009

Världens bästa hundar?

Av Åsa - 6 april 2009 15:23

Åtminstone i min värld...:D


Idag skulle bilen ÄNTLIGEN fixas, denna gången medans jag väntade. De tycker inte längre om mig på verkstaden, jag misstänker att jag är klassad som "en jobbig bitch"...Inte mig emot, jag gillar inte dem något vidare heller.

Naturligtvis läge för en rejäl stadspromenad i Lund under 2,5 timmars väntan.

Jag har sällan varit så nöjd, speciellt med Mårran! Båda hundarna i slakt koppel på min vänstra sida, av egen fri vilja. OK, Popsy testade ibland om man kunde tigga till sig lite godis genom att prova olika positioner (det kunde man inte), och visst ville de nosa då och då, men sedan var det genast tillbaka i position. Jag knöt ihop kopplen och höll lite lojt på mitten.

Genom grönområdet, genom stan, träffade hundar, Mårran reagerade med att stelna till lite vid första hunden, men tiggde sedan mat vid övriga. Hon är extra lugn i stan, säkert för att där finns så mycket annat att fokusera att hunden bara blir en liten detalj i hennes sinne. 

Vi stannade och köpte kaffe, båda hundarna satte sig och väntade snällt vid parkbänken tills jag filosoferat klart och kelat en stund med varje hund.

Tillbaka samma väg. Av erfarenhet vet jag att detta är "värsta" tiden, när Mårran är trött i huvudet, kommer till en lugn miljö, och helt plötsligt dyker en hund upp. Jag var förberedd men lugn och självsäker. Första mötet var två flattar, jag väntade tills Mårran visade att hon sett dem, bedömde att det var för trångt för ett garanterat bra möte, och vände 180 grader och gav godis. Den leken har vi lekt ett antal gånger, och det märktes! Mårran stressade ner omedelbart och vi kunde vika in fem meter på en annan stig och titta på flattarna när de gick förbi och äta godis. Hon låste sig inte alls utan tiggde aktivt: "Hund! Godis tack!".

Vi fortsatte och mötte en liten tjock JRT. Inga problem. En weimaraner mitt i vägen, Mårran ville bara ha godis. En schäferliknande hund på andra sidan gatan, vem bryr sig överhuvudtaget?


Jag är så stolt över mina duktiga hundar, och så nöjd med hur långt vi har kommit Mårran och jag! Jag hade inte kunnat önska bättre vardagslydnad!


Nu tänker jag gotta mig i detta hela dagen, innan vi kastar oss över nya utmaningar imorgon.

 
 
Sandra & Bacardi

Sandra & Bacardi

6 april 2009 17:27

Tycker du gått kan gotta dig i det. Jag tänker iaf gotta mig i Bacardis kontaktsökande i skogen idag för den skällande hunden. Ibland överträffar de allt och klart man ska njuta av den känslan. :D

http://supersaal.wordpress.com

 
Sarah

Sarah

6 april 2009 21:34

hej Åsa!
CU funkar! Ja så är det bara! Jag är FULLKOMLIGT övertygad om att hade jag inte gjort CU träning hade jag ikväll abslout INTE kunnat ha Q liggande stilla på filten medan en hel rally lydnadsgrupp satte ut skyltar bakom henne och min kompis tränade lydnad med bollar farande framför henne. Att sedan dessutom kunna köra ett pass lydnad med rusktigt mycket störningar runtom gör det hela komplett. CU funkar! TACK för allt du har lärt oss!
Kram S och en helt SLUT Q

http://www.sarahlina.com

 
Anne & Elliott

Anne & Elliott

7 april 2009 01:13

Jag "känner" ända hit hur stolt du är över dina duktiga hundar! Visst är den känslan helt underbar! Här har Elliott gett ifrån sig något enstaka skall mot 2-3 hundar (tror jag) sedan kursen den 20-21/3 - förstår mao din känsla fullt ut :-)

http://elliott.mixeriksson.com

 
Pernilla

Pernilla

8 april 2009 04:37

Klart man har världens bästa hundar :-) Passar på att tacka för en superbra kurs i helgen. Kom upp mycket tänkvärt som jag absolut ska använda mig av!

http://www.pinneliv.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards