Åsas hundar

Direktlänk till inlägg 21 mars 2010

Svalövslördag

Av Åsa - 21 mars 2010 18:23

Båda hundarna hängde på till Svalöv i lördags.

popsy började med en platsliggning - i regnet! Hon hade täcke och liggunderlag, men jag var ändå tveksam till om hon skulle tycka att det var kvalificerad hundmisshandel...men hon verkade ganska nöjd. Hon låg tryggt och säkert utan att skaka eller stressa. Jag stod med ryggen mot henne eller bakom henne, Maria och de två mudisarna gick förbi, hon låg platt. Duktig tös!

Sedan var det sitt i grupp, lite svårare. Vi har inte tränat det på evigheter, och mycket riktigt la hon sig en gång. Nu var hon dessutom ordentligt blöt och började opponera sig mot fortsatt regnväder.

Vi fortsatte inomhus med vittringsapportering. Jag upptäckte häromdagen att just den senare biten - apporteringen - hade försvunnit helt och hållet (hon valde och kastade upp i luften), så vi började med några vanliga en-pinnes-apporteringar. Sedan en enkel "hög" med godislukt på pinnen - inga problem. Upprepade ytterligare två gånger, säker på att välja rätt, men apporteringen var kass...Fick rådet att skippa ingången och ta emot framför, MYCKET bättre!

Efter en paus bytte jag pinne till en som bara luktade mig, och la pinnarna i tävlingslinje. En utmärkt rep med fin analys och bra avlämnande, sedan blev hon liiite för intensiv och fick tendens till att smaka på pinnarna. Paus.

ny pinne, pinnarna i cirkel. Hon plockade upp fel, och även om hon bytte till rätt så bröt jag. Hon får helt enkelt inte jobba vidare om hon plockar fel, full koncentration tack! Vid nästa skick velade hon fram och tillbaka mellan rätt pinne och den hon felaktigt plockade - och tog rätt! Jackpot.

Nu hade vi full publik. Ny paus, förra pinnen, Maria tyckte att jag skulle lägga till att stå först med ryggen mot pinnarna, sedan vända mig, sedan skicka (för att efterlikna den detaljen på tävling). Popsy blev lite paff och reste sig, om igen, så satt hon kvar tills jag skickade. Nu hade vi lite otur, när hon närmade sig pinnarna morrade en av hundarna på vägen ilsket mot Mårran som låg längre bort på andra sidan, och Mårran svarade. Popsy behöll fokus men blev märkbart mer tveksam. Rätt pinne och bra avlämning.

Där BORDE jag ha slutat...men vi var ju bara tvugna att testa en tävlingsmässig utläggning av annan person. Nu blev Popsy ännu mer tveksam, men började analysera. Då hände nästa olycka, när hon tittade på rätt pinne så morrade en av de andra hundarna. Rent slumpmässigt, men det var tillräckligt för att den pinnen skulle uppfattas som otrygg. Jag gick fram till henne och gav kommandot igen, nu vågade hon ta rätt pinne och lämna av den. Hurra! STOR belöning.


Paus för Popsy, och jag gick ut till Mårran och tränade skall. det gick över förväntan! Ganska snabbt fick jag fram ca tio skall, och kunde för första gången börja träna tyst! Efter några reps klarade hon tio skall, tyst i tio sekunder, ytterligare tio skall, tyst och belöning. Häftigt! Och så lite som vi har tränat det momentet...men så är hon ju relativt lättskallad, på gott och ont...


Under nästa träningspass var det trixdags: Christina skulle coacha mig att lära Popsy slå en kullerbytta. Omöjligt? Inte alls!

Vi höll till på ett mjukt täcke, och Popsy gjorde det vi brukar träna på täcken: död hund, rulla, sidan, kryp...Vi ville ha en stående startpunkt och Maria hade hotat med att vi inte kom hem om vi inte klarade trixet, så jag fuskade och höll henne mjukt under magen. Sedan testade vi vilken sida hon var mjukast i, lockade nosen längre och längre in mellan frambenen, och helt plötsligt så bara rullade hon runt rakt ner i min famn, hur mjukt som helst. En kullerbytta! Målet uppnått.

Christinas schäfer skulle i sin tur göra sitt fint - ligg - sitt fint (utan sitt emellan), och satte det på under tio minuter.


Nästa måndag är det dags att examinera mina projekt...lite nervös är jag allt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 2 april 2012 09:21

Till min förvåning upptäckte jag att denna bloggen, trots att den varit inaktiv ganska länge, fortfarande har nästan tvåhundra besökare i månaden...Wow!   Ni som snubblar in här och blir nyfikna på vart jag tagit vägen kan surfa vidare till glada...

Av Åsa - 11 maj 2010 10:36

För alla er som undrar hur det gick med Popsy: Operationen gick bra, tumören är som sagt elakartad och kommer tillbaka men med lite tur så får vi ett par år till. Just nu är hon piggare än någonsin! :)   Kändes inte rättvist att avsluta med en ...

Av Åsa - 6 maj 2010 07:06

Olika omständigheter gör att jag avslutar bloggandet. Sorry alla mina vänner! Tack för denna tiden, ni som vill är välkomna att bli mina vänner på facebook och naturligtvis finns hemsidan www.asashundar.se och min bilddagbok http://asashundar.bi...

Av Åsa - 5 maj 2010 18:31

Popsys testresultat från tumören kom idag. Elakartad. Min värld står stilla. ...

Av Åsa - 5 maj 2010 08:13

Det är jobbigt att inte kunna träna hund så mycket som man vill inför lördag...liiite nervös är jag, och då blir jag energisk, och den extra energin får perfekt utlopp i hundträning. Så igår fick jag en timme över innan styrelsemötet, och passade p...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards