Åsas hundar

Alla inlägg under mars 2010

Av Åsa - 15 mars 2010 09:19

Eller känner du någon som vill, men har för många frågor för att du ska kunna svara på alla?


Lördag 17 april håller jag en heldagskurs i klickerträning, där vi börjar från början. Teori och praktik blandas för att ge en god förståelse för vad klickerträning är, vi klickar in hundarna, och börjar med enkla shejping och/eller targetövningar. Naturligtvis har vi högt i tak för alla frågor!


Kostnad 500:-, begränsat antal platser. Läs mer och anmäl via www.canis.se/skane


Välkommen!

Av Åsa - 12 mars 2010 18:24

Har du vägarna förbi Hörby så titta in på La Café för en fika. Förutom gott kaffe och hemgjorda lunchmackor så hänger 12 av mina foton på väggen! Jag känner mig nästan som en riktig fotograf...:)

    


Av Åsa - 9 mars 2010 09:49

Det har inte blivit mycket tränat på sistone...

Dels har motivationen liksom runnit ut i sanden när snön envist blev kvar, men framför allt så har Popsy ont i ett bakben och har inte lust att göra någonting alls. Min hund är behäftad med ett fabrikationsfel, hon började halta när hon var ungefrär sex månader gammal. Sedan försvann det under många år, och seglade upp igen i samband med diskbrocket för ca fyra år sedan. Nu är hon som en gammal gumma med ledvärk, när det är kallt gör det ont.

Jag försöker hitta lite lust att börja med vittringen igen, för att få de sista bitarna att ramla på plats, men när hon bara vill kura ihop sig under täcket känns det inte så kul...

Jag ska köpa supergodis idag, så får vi se om vi kan locka fram lite livsglädje ur Fröken Terrier ikväll.

Av Åsa - 6 mars 2010 18:37

  

Det börjar oskyldigt med ett vanligt porträtt...


  

"Tråkigt!" tycker Mårran!


  

"Vad gör du då?"


  

"Du vill ha en puss!"


  

"Min husse...världens bästa husse!"

Av Åsa - 4 mars 2010 13:09

Även om inte snön är borta så är skaren hård och fin, och vovvarna och jag kan ta oss över fälten och ner till ån igen. Solsken! Bra för själen...:)

  

Popsy njuter i fulla drag

 

  

Öronen kom i oordning, dags att skaka till!

 

  

...och där är den! Ån ligger kvar!

 

  

Fast Loppan är mer intresserad av vad hararna lämnar på snön. Frukost...

 

  

Mårran vill ha levande frukost. Sork?

 

  

Sork! Fast hon fick inte tag på någon.

 


Av Åsa - 1 mars 2010 07:46

Helgen har ägnats åt kurs i avslappning/uppmärksamhet på hemmaplan. Underbart att kunna träna inne i klubbstugan när vädret är kallt och blött! Det är en väldigt rolig kurs att hålla, trots att det bara är två dagar så visar de flesta hundar stora framsteg och köper konceptet rakt av. Det blir ju inte sämre av att de som väljer denna typen av kurs har en mycket god grundkunskap i hundträning och att hundarna är små inlärningsmaskiner som inte vill annat än jobba med matte...lyx för en instruktör!


Nackdelen är att när jag då kommer hem, helt slut, så är mina egna hundar glada och pigga och vill, vill, vill! Och jag vill bara sjunka ner i soffan och stänga av hjärnan...En rejäl promenad blev det iaf, och sedan var Loppan nöjd. Mårran har tillbringat båda kvällarna med att hitta diverse kreativa sätt att tigga brieost (tydligen den nya favoriten!). Med så mycket samlad energi i kroppen kändes väl inte det gamla vanliga "ligga stilla i sängen" så attraktivt, så hon har försökt få igång mig med tass, sitt fint, gå till dörren och lura matte att resa sig för att när dörren öppnas snabbt backa undan, hoppa i sängen, hoppa i mattes knä, osv... Jag sitter och försöker stänga av henne, väl medveten om att detta är mitt eget fel och att jag istället borde lägga tio minuter på att träna något och få lugnt sedan. Borde...Något att fundera över till nästa gång, så att jag kan förekomma problemet lite bättre.


Och till min lycka försvinner snön i snabb takt! Våren är på väg, tro det eller ej!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards